COURSE INTRODUCTION AND APPLICATION INFORMATION


Course Name
Fundamentals of Profession I
Code
Semester
Theory
(hour/week)
Application/Lab
(hour/week)
Local Credits
ECTS
HEM 105
Fall
6
0
6
9
Prerequisites
None
Course Language
Turkish
Course Type
Required
Course Level
First Cycle
Mode of Delivery face to face
Teaching Methods and Techniques of the Course Discussion
Problem Solving
Q&A
Critical feedback
Lecture / Presentation
Course Coordinator
Course Lecturer(s)
Assistant(s) -
Course Objectives At the end of this course the students are aimed to learn knowledge, attitudes and skills about protecting and improving the health of the individual, community and society, to the psycho-biological substructure of human behavior, to the ability to communicate correctly and effectively, to the basic philosophy of nursing.
Learning Outcomes The students who succeeded in this course;
  • describe the nature, functions, roles, place in society, relation to other professions and occupation criteria of nursing profession,
  • explain basic theories, concepts, principles and methods for nursing care,
  • describe the importance of communication in human relations
  • communicate effectively using the right communication techniques
  • discuss the different bases underlying human behavior (eg physiological, social)
  • describe basic scientific theories and approaches of psychology (eg behavioral, cognitive).
Course Description This course includes the historical development and philosophy of the nursing profession, the concept of profession and the process of profession, the concept of communication and its factors affecting communication, basic communication skills, research methods in psychology, nervous science and behavior, development and social psychology.
Related Sustainable Development Goals

 



Course Category

Core Courses
X
Major Area Courses
Supportive Courses
Media and Managment Skills Courses
Transferable Skill Courses

 

WEEKLY SUBJECTS AND RELATED PREPARATION STUDIES

Week Subjects Required Materials
1 • Course introduction • Introduction and orientation 1. Upton D. Hemşireler ve Sağlık Profesyonelleri için Psikolojiye Giriş. Çeviri: Tabak RS. Palme Yayınevi, 2017. S: 3-26.
2 • History and definition of nursing, Nursing in the World and in Turkey • Concept of communication and factors affecting communication • The Science of Psychology 1. Aştı TA, Karadağ A. “Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı”, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. S: 17-24. 2. Üstün B., Demir S. Hemşirelikte İletişim. Akademi Basın ve Yayıncılık. 1. Baskı. 2019. S: 39-56. 3. Upton D. Hemşireler ve Sağlık Profesyonelleri için Psikolojiye Giriş. Çeviri: Tabak RS. Palme Yayınevi, 2017. S: 27-71. 4. Morris, C.G. (2002). Understanding Psychology. Prentice-Hall: NJ (Selected Sections: Chapter 1: The Science of Psychology)
3 • Nursing Philosophy • Nonverbal communication • Research methods in Psychology 1. Aştı TA, Karadağ A. “Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı”, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. S: 103-112. 2. Üstün B., Demir S. Hemşirelikte İletişim. Akademi Basın ve Yayıncılık. 1. Baskı. 2019. S: 57-78. 3. Upton D. Hemşireler ve Sağlık Profesyonelleri için Psikolojiye Giriş. Çeviri: Tabak RS. Palme Yayınevi, 2017. S: 72-90. 4. Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2016). Psikoloji: Bir keşif gezintisi. Nobel. 5. Hill-Renner, M. T. and Feldman, RS (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji.
4 • Basic Concepts of Nursing (Human, Health-Illness) • Listening • Feedback Neurobiological fundamentals of the mind: brain and nervous system 1. Aştı TA, Karadağ A. “Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı”, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. S: 25-36. 2. Üstün B., Demir S. Hemşirelikte İletişim. Akademi Basın ve Yayıncılık. 1. Baskı. 2019. S: 97-118. 3. Upton D. Hemşireler ve Sağlık Profesyonelleri için Psikolojiye Giriş. Çeviri: Tabak RS. Palme Yayınevi, 2017. S: 91-108. 4. Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2016). Psikoloji: Bir keşif gezintisi. Nobel. 5. Hill-Renner, M. T. and Feldman, RS (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji. 6. Kolb, B., & Whishaw, I. Q. (2009). Fundamentals of human neuropsychology. Macmillan.
5 • Basic Concepts of Nursing (Environment, Nursing) • Empathy • Neurobiological fundamentals of the mind: sensation and perception 1. Aştı TA, Karadağ A. “Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı”, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. S: 113-122. 2. Üstün B., Demir S. Hemşirelikte İletişim. Akademi Basın ve Yayıncılık. 1. Baskı. 2019. S: 97-118. 3. Upton D. Hemşireler ve Sağlık Profesyonelleri için Psikolojiye Giriş. Çeviri: Tabak RS. Palme Yayınevi, 2017. S: 112-140. 4. Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2016). Psikoloji: Bir keşif gezintisi. Nobel. 5. Hill-Renner, M. T. and Feldman, RS (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji. 6. Kolb, B., & Whishaw, I. Q. (2009). Fundamentals of human neuropsychology. Macmillan.
6 • Basic Concepts and Relationships, Theory/Model (Definition), The Place of the Model in Caregiving • Self-awareness, awareness and awareness development • Neurobiological fundamentals of the mind: consciousness and sleep 1. Aştı TA, Karadağ A. “Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı”, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. S: 123-136. 2. Üstün B., Demir S. Hemşirelikte İletişim. Akademi Basın ve Yayıncılık. 1. Baskı. 2019. S: 179-194. 3. Upton D. Hemşireler ve Sağlık Profesyonelleri için Psikolojiye Giriş. Çeviri: Tabak RS. Palme Yayınevi, 2017. S: 147-164. 4. Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2016). Psikoloji: Bir keşif gezintisi. Nobel. 5. Hill-Renner, M. T. and Feldman, RS (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji. 6. Kolb, B., & Whishaw, I. Q. (2009). Fundamentals of human neuropsychology. Macmillan.
7 • Roles, Responsibilities and Working Areas of Nurses, Nursing Legislation • Perception / prejudice - Written communication Health, stress and coping 1. Aştı TA, Karadağ A. “Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı”, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. S: 57-78. 2. Üstün B., Demir S. Hemşirelikte İletişim. Akademi Basın ve Yayıncılık. 1. Baskı. 2019. S: 119-144. 3. Upton D. Hemşireler ve Sağlık Profesyonelleri için Psikolojiye Giriş. Çeviri: Tabak RS. Palme Yayınevi, 2017. S: 164-181. 4. Morris, C.G. (2002). Understanding Psychology. Prentice-Hall: NJ (Selected Sections: Chapter 1: The Science of Psychology)
8 Midterm
9 • Discussion of midterm exam questions • Ethics in Nursing "The First Ethical Codes of the Nursing Profession: The Nursing Oath from Past to Present" article review • Using time wisely Lifespan development: infancy and childhood 1.Özsoy, S., Dönmez, R. (2017). Hemşı̇relı̇k Meslegı̇nı̇n İlk Etı̇k Kodları: Geçmı̇şten Günümüze Hemşı̇relı̇k Andı. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi , 33 (1) , 111-122 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/egehemsire/issue/49327/630064 2. Aştı TA, Karadağ A. “Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı”, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. 3. Üstün B., Demir S. Hemşirelikte İletişim. Akademi Basın ve Yayıncılık. 1. Baskı. 2019. 4. Upton D. Hemşireler ve Sağlık Profesyonelleri için Psikolojiye Giriş. Çeviri: Tabak RS. Palme Yayınevi, 2017. 5. Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2016). Psikoloji: Bir keşif gezintisi. Nobel. 6. Hill-Renner, M. T. and Feldman, RS (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji. 7. Glassman, W., & Hadad, M. (2013). Approaches to Psychology. McGraw Hill. 8. Kolb, B., & Whishaw, I. Q. (2009). Fundamentals of human neuropsychology. Macmillan. 9. Morris, C.G. (2002). Understanding Psychology. Prentice-Hall: NJ (Selected Sections: Chapter 1: The Science of Psychology)
10 • Value system in nursing • Asking questions Lifespan development: adolescence, adulthood, and old age 1. Aştı TA, Karadağ A. “Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı”, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. S: 57-78. 2. Üstün B., Demir S. Hemşirelikte İletişim. Akademi Basın ve Yayıncılık. 1. Baskı. 2019. S: 145-158. 3. Upton D. Hemşireler ve Sağlık Profesyonelleri için Psikolojiye Giriş. Çeviri: Tabak RS. Palme Yayınevi, 2017. S: 188-206. 4. Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2016). Psikoloji: Bir keşif gezintisi. Nobel. 5. Hill-Renner, M. T. and Feldman, RS (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji.
11 • Nurse theorists and their theories/models • Coping Humanistic and Humanistic Theories 1. Aştı TA, Karadağ A. “Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı”, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. S: 79-94. 2. Üstün B., Demir S. Hemşirelikte İletişim. Akademi Basın ve Yayıncılık. 1. Baskı. 2019. S:119-144. 3. Upton D. Hemşireler ve Sağlık Profesyonelleri için Psikolojiye Giriş. Çeviri: Tabak RS. Palme Yayınevi, 2017. S: 206-216. 4. Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2016). Psikoloji: Bir keşif gezintisi. Nobel. 5. Hill-Renner, M. T. and Feldman, RS (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji.
12 • Importance of Florence Nightingale for nursing, England Florence Nightingale Museum Online Visit, Concept of Profession, Professionalization Process in Nursing, • Assertiveness/saying no Psychopathology-1 1. Aştı TA, Karadağ A. “Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı”, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. S: 79-94. 2. Üstün B., Demir S. Hemşirelikte İletişim. Akademi Basın ve Yayıncılık. 1. Baskı. 2019. S: 97-118. 3. Glassman, W., & Hadad, M. (2013). Approaches to Psychology. McGraw Hill.
13 • Perception of Nursing in Society, “Society’s Image Perception of Nursing Profession” Article review Health care system, individual and hospital environment • Communication student presentations Psychopathology-2 1. Aştı TA, Karadağ A. “Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı”, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. S: 137-176. 2. Florence Nightingale Müze Gezisi Online https://www.youtube.com/watch?v=Cz7lXc42jUw 3. Üstün B., Demir S. Hemşirelikte İletişim. Akademi Basın ve Yayıncılık. 1. Baskı. 2019. S: 145-158. 4. Upton D. Hemşireler ve Sağlık Profesyonelleri için Psikolojiye Giriş. Çeviri: Tabak RS. Palme Yayınevi, 2017. S: 223-250. 5. Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2016). Psikoloji: Bir keşif gezintisi. Nobel. 6. Hill-Renner, M. T. and Feldman, RS (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji. 7. Kring, A. M., Johnson, S. L., Davison, G., & Neale, J. (2015). Anormal psikolojisi. M. Şahin (çev.), Ankara: Nobel Akademi.
14 • Case Paper Presentations • Communication student presentations Psychopathology-3 1. Aştı TA, Karadağ A. “Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı”, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. S: 387-408. 2. Üstün B., Demir S. Hemşirelikte İletişim. Akademi Basın ve Yayıncılık. 1. Baskı. 2019. S: 97-118. 3. Upton D. Hemşireler ve Sağlık Profesyonelleri için Psikolojiye Giriş. Çeviri: Tabak RS. Palme Yayınevi, 2017. S: 296-322. 4. Short films about Psychopathology
15 Course Evaluation
16 Final Exam
Course Notes/Textbooks

1. Aştı T.A., Karadağ A. “Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı”, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. Yeni Baskı 2020. ISBN-ISSN 978-975-01795-7-0

2. Ay F. “Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler”, Nobel Tıp Kitapevi, 6. Baskı İstanbul, 2015. ISBN-ISSN 978-605-335-089-7

3. Üstün B., Demir S. Hemşirelikte İletişim. Akademi Basın ve Yayıncılık. 1. Baskı. 2019. ISBN 978-605-82106-2-2

4. Upton D. Hemşireler ve Sağlık Profesyonelleri için Psikolojiye Giriş. Çeviri: Tabak RS. Palme Yayınevi, 2017. ISBN 9786053556534

 

Suggested Readings/Materials

1. Birol L. Hemşirelik Süreci, 1. Basım, Akademisyen Kitabevi, 2020. ISBN 9786052580462

2. Özsoy, S., Dönmez, R. (2017). Hemşı̇relı̇k Meslegı̇nı̇n İlk Etı̇k Kodları: Geçmı̇şten Günümüze Hemşı̇relı̇k Andı. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi , 33 (1) , 111-122 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/egehemsire/issue/49327/630064 

3. Kaynar Şimşek, A. & Ecevit Alpar, Ş. (2019). Toplumun Hemşirelik Mesleğine Yönelik İmaj Algisi: Sistematik Derleme . Sakarya Üniversitesi Holistik Sağlık Dergisi , 2 (1) , 32-46 . Retrieved From https://Dergipark.Org.Tr/Tr/Pub/Sauhsd/Issue/45374/516746

4. Üstün,B., Akgün,E., Partlak,N. Hemşirelikte İletişim Becerileri Öğretimi, Okullar Yayınevi, İzmir. 2005. ISBN 975-98185-0-7

5. Cüceloğlu D. İletişim Donanımları “Keşkesiz bir yaşam için iletişim”. 59. Baskı. Remzi Kitabevi. 2019. ISBN 978-975-14-0886-0

6. Kaya, A. Kişiler Arası İlişkiler ve Etkili İletişim, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara. 2017. ISBN 978-605-364-064-6

7. Kocaman, N. Sağlık bakım profesyonelleri ve hasta iletişimi. Klinik Beceriler: Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakım ve Takibi. 2015. 161-195 ISBN 9786053350934

 

EVALUATION SYSTEM

Semester Activities Number Weigthing
Participation
Laboratory / Application
Field Work
Quizzes / Studio Critiques
Portfolio
Homework / Assignments
1
15
Presentation / Jury
1
20
Project
Seminar / Workshop
Oral Exam
Midterm
1
30
Final Exam
1
35
Total

Weighting of Semester Activities on the Final Grade
3
65
Weighting of End-of-Semester Activities on the Final Grade
1
35
Total

ECTS / WORKLOAD TABLE

Semester Activities Number Duration (Hours) Workload
Course Hours
(Including exam week: 16 x total hours)
16
6
96
Laboratory / Application Hours
(Including exam week: 16 x total hours)
16
Study Hours Out of Class
0
Field Work
Quizzes / Studio Critiques
Portfolio
Homework / Assignments
1
25
Presentation / Jury
1
25
Project
Seminar / Workshop
Oral Exam
Midterms
1
49
Final Exams
1
55
    Total
250

 

COURSE LEARNING OUTCOMES AND PROGRAM QUALIFICATIONS RELATIONSHIP

#
Program Competencies/Outcomes
* Contribution Level
1
2
3
4
5
1

To be able to have basic theoretical and practical knowledge in line with scientific developments in the field of nursing and health sciences for family and community health and well-being

X
2

To be able to use the basic theoretical and practical knowledges to meet the health care requirements of family and community with a holistic approach

X
3

To be able to follow evidence-based practices and new approaches by performing nursing practices

4

To be able to maintain responsibility for improving oneself while adopting the importance of lifelong learning and following scientific, technological, and current practices 

X
5

To be able to communicate effectively with individuals, families, communities and the healthcare team in applications

X
6

To be able to operate on the professional platforms with individual study skills, the ability to decide independently, and awareness of legal rights and responsibilities

X
7

To be able to conducts intra-disciplinary and inter-disciplinary teamwork

X
8

To be able to organize projects and events for the social environment with social responsibility and to apply them

9

To be able to evaluate the applicability of research results, use them in nursing practices, identify new problem areas and think critically

10

To be able to act according to social, scientific, and ethical values in nursing, during the data collection, interpretation, implementation of initiatives, and evaluation of results

X
11

To be able to collect data in the areas of nursing and communicate with colleagues in a foreign language

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest