DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Bilimsel Düşünme ve Toplum
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
GENS 207
Güz/Bahar
3
0
3
4
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Servis Dersi
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
Soru & Cevap
Anlatım / Sunum
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğrencilerin bilim ve bilimin toplumla ilişkisi üzerine eleştirel bir bakış açısı geliştirmesine yardımcı olmaktır. Dersin ilk bölümünde modern bilimin doğduğu dönem genişçe tartışılacaktır. İkinci bölümünde ise bilim tarihinin bir dizi yakın tarihli konusuna odaklanılacaktır. Bu ders, popular bilime ilgi gösteren öğrencilere yöneliktir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • bilimi sosyal bir aktivite olarak algılayabilmek
  • bilimin toplum ile etkileşimini tartışabilmek
  • modern bilimin neden 17. yüzyılda Avrupa'da ortaya çıktığı konusunda fikir sahibi olabilmek
  • Bilimsel Devrim sonrasında bilim insanlarının Dünyayı ve Evreni anlayışlarının nasıl değiştiğini ifade edebilmek
  • Pseudoscience(sözdebilim) örneklerini tanıyabilmek
  • Pseudoscience örneklerinin neden bu şekilde değerlendirildiğini kavrayabilmek.
Ders Tanımı Bu ders, bilim ve onu ortaya çıkaran toplum arasındaki ilişkiyi tartışmak üzere tasarlanmıştır.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş: Dersin Sunumu ve Bilim Üzerine Tartışma
2 Tarihöncesi Dünya: İlk Toplumlar ve Bilimin Kökeni H.S. Williams, A History of Science, Vol.I: Book I: Prehistoric Science, 2013
3 Arkaik Dünya: Uygarlık ve Bilim R.G. Menon, An Introduction to the History and Philosophy of Science, 2.1-2.4, 2009
4 Demir Çağı: Klasik Yunan Kültürü R. E. Lerner, Western Civilization: Their History and Culture, 1998, 105-207
5 Mitten Rasyonel Düşünceye: Antik Yunan’da Bilim R. E. Lerner, Western Civilization: Their History and Culture, 1998, 119-141
6 Ortaçağda Bilim ve Teknik: Dogma-Bilim Çatışması J.D. Bernal, Science in History, 1954/2012, 208-245
7 Modern Bilimin Doğuşu: Metafizikten Ampirizme H. Merlin ed., The History of Science, 2014, 44-61
8 Bilimde Devrim ve Aydınlanma R. E. Lerner, Western Civilization: Their History and Culture, 1998, 643-678
9 Bilimin Klasik Çağı: Mekanik, Kimya ve Biyoloji H. Merlin ed., The History of Science, 2014, 62-75
10 Bilim ve Sanayileşme J.D. Bernall, 352-405
11 Bilim ve Toplumda Devrimler: 20. Yüzyıl J.D. Bernall, 511-593
12 Toplumsal Düşünce ve Bilim: Feodalizmden Marksizme J.D. Bernall, 693-761
13 20. Yüzyılda Sosyal Bilimler J.D. Bernall, 774-856
14 Bilim ve Sözdebilim B. L. Beyerstein, Distinquishing Science from Pseudoscience, 1995, 1-50
15 Genel Değerlendirme
16 Final sınavı
Ders Kitabı

- R. E. Lerner, Western Civilizations: Their History and Their Culture, London, 1998

- H. Merlin ed., The History of Science, New York, 2014

- J.D. Bernal, Science in History, Vol. 1, New York, 1954/2012

- B. L. Beyerstein, Distinquishing Science from Pseudoscience, Canada, 1995

Önerilen Okumalar/Materyaller

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
40
Final Sınavı
1
60
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
40
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
60
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
16
2
32
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
1
15
Final Sınavı
1
25
    Toplam
120

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Temel ve ileri düzeydeki, fenomonolojik ve uygulamalı fizik kuramlarına hakim olur ve bunları kullanır,

2

Sorunları tanımlar, analiz eder ve bilimsel yöntemlere dayalı çözüm üretir,

3

Fiziğin kullanıldığı hemen her alanda, gerekli bilgileri edinebilme ve modelleme yapar, kurduğu modellere ve çözümlere eleştirel bakar ve bunları yeniler,

4

Kuramsal ve teknik bilgilerini gerek detaylı olarak uzman kişilere, gerekse basit ve anlaşılır bir şekilde uzman olmayan kişilere rahatça aktarır,

5

Fizik alanında yaygın olarak kullanılan yazılımlara aşina olur ve Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyindeki en az bir programı etkin şekilde kullanır,

6

Dahil olduğu projelerin tüm aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder, toplumsal duyarlılık çerçevesinde proje geliştirip uygular,

7

Evrensel anlamda birikimli ve duyarlı olarak tüm süreçleri etkin şekilde değerlendirir ve kalite yönetimi konusunda yeterli bilince sahip olur,

8

Soyut düşünce yapısına hakim olarak, somut olaylara bağlar ve çözümleri taşır, deney tasarlayıp veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceler ve yorumlar,

9

Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri hayat boyu yeniler, kendini geliştirir, yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur,

10

Fizik alanında bireysel veya ekip olarak bir çalışmayı sürdürür, bağımsız çalışmanın ilgili tüm aşamalarında etkili olur, karar verme sürecine katılır, zamanı etkili kullanarak gerekli planlamayı yapar ve yürütür,

11

Bir yabancı dili kullanarak Fizik ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar, ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1)

12

İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır,

13

İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest