DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Yaratıcı Düşünme
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
GEIN 315
Güz/Bahar
3
0
3
5
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Servis Dersi
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Grup çalışması
Problem çözme
Deney / Laboratuvar / Atölye uygulama
Anlatım / Sunum
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu ders her insanın içinde doğuştan var olan yaratıcılığı çeşitli yöntemler kullanarak geliştirmeyi ve güçlü bir araca dönüştürmeyi amaçlamaktadır. Yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerini teşvik etmek ve geliştirmek, bireylerin ve ekiplerin 'kutunun dışında düşünme' ve pratik gerçek dünya sorunlarına yeni düşünceler uygulama ihtiyacını ele almak için tasarlanmıştır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Gerçek dünyadaki zorluklar ve sorunlar için etkili ve yenilikçi çözümler geliştirebilir,
  • Çeşitli yaratıcı düşünme tekniklerini uygulayarak yeni fikirler üretme ve kalıpların dışında düşünme becerilerini gösterebilir,
  • Yaratıcı ekipleri motive etme, yönetme ve onlarla birlikte çalışma becerilerini geliştirir,
  • Kişisel ve profesyonel yaşamlarında yaratıcılık ve yenilikçiliği teşvik etmek için uygulayabilecekleri bir takım pratik araçlar ve stratejiler kullanır,
  • Yaratıcılığı besleyen bir kültür geliştirmeye yönelik süreçleri açıklayabilir,
  • Yaratıcı sunum becerilerini gösterebilirler.
Ders Tanımı Bu ders, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirmeye odaklanır. Yaratıcılığın doğası ve yaratıcı bireylerin özellikleri ile başlar. Öğrenciler, yaratıcılığı engelleyen bariyerleri aşmayı ve karmaşık problemlere yatay düşünme yöntemlerini uygulamayı öğrenirler. Ders, pratik egzersizler, grup tartışmaları ve gerçek dünya projelerini içerir. Dersin sonunda, öğrenciler çeşitli bağlamlarda yaratıcılığı ve yeniliği teşvik eden stratejilerden oluşan bir araç setine sahip olacaklardır.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Yaratıcı Düşünme Prensipleri Mihaly Csikszentmihalyi - Creativity: The Psychology of Discovery and Invention, Chapter 2: Where is Creativity? ISBN0-06-092820-4
2 Yaratıcı Engelleri ve Zihniyetleri Aşmak
3 Yatay Düşünme Edward De Bono - Six Thinking Hats, Chapter 6: The Purpose of Six Hat Thinking, 29-31, ISBN0-14-013784-X
4 Fikir kuluçkası ve üretimi Bryan W. Mattimore, "Idea Stormers: How to Lead and Inspire Creative Breakthroughs" Chapter 2: Beyond Brainstorming: Understanding Individual and Group Ideation Techniques, 23-49
5 Varsayımlara Meydan Okuma
6 Sorunları Sorgulama Dan Roam, "The Back of the Napkin: Solving Problems and Selling Ideas with Pictures" Chapter 14: Why Should We Even Bother? 222-237 , ISBN 978-0-462-09947-7
7 Kickstarting Fikirler Chris Jarez-Brown - How to have kick-ass ideas Chapter 2: The Process, 51-75, ISBN 978-0-00-722094-6
8 Fikir Üretme Teknikleri ve Yaklaşımları Goldberg, Levav, Mazursky, Solomon : Cracking the Ad Code, Chapter 1: Unification, 18-41, ISBN 978-0-521-67597-0
9 Yansıtıcı Düşünme Donald A. Schön, "The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action", Chapter 1:Professional Knowledge and Reflection-in-action, ISBN 1-85742-319-4
10 Yaratıcı Kişileri Yönetme ve Motive Etme Bryan W. Mattimore, "Idea Stormers: How to Lead and Inspire Creative Breakthroughs" Chapter 1: A Map of the Creative Mind: Embracing Seven Creative Thinking Mind-Sets, 11-23
11 Yaratıcı Tekniklerin Pratik Uygulaması Goldberg, Levav, Mazursky, Solomon : Cracking the Ad Code, Chapter 2: Activation, 43-62, ISBN 978-0-521-67597-0
12 Grup Çalışması ve Problem Çözme Oturumları
13 Yaratıcı Düşünme Üzerine Vaka Çalışmaları "Harvard Business Review on Breakthrough Thinking" Chapter 2: Spark Innovation through Empathic Design, 29-57 Chapter 4: A Film Director’s Approach to Managing Creativity, 87-117 Chapter 7: Interpretive Management: What General Managers Can Learn from Design?, 161-189 ISBN 1-57851-181-X,
14 Final Proje Sunumu Hazırlığı
15 Dersin gözden geçirilmesi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı
Önerilen Okumalar/Materyaller

Michael Michalko, "Thinkertoys: A Handbook of Creative-Thinking Techniques" ISBN 978-1-58008-773-5

Genrich Altschuller - Creativity as an exact science, 1984

Jack Rubin - The Creative Act: A Way of Being, 2023

Edward de Bono, "Lateral Thinking: Creativity Step by Step 

James L. Adams, "Conceptual Blockbusting: A Guide to Better Ideas”

Tom Kelley and David Kelley, "Creative Confidence: Unleashing the Creative Potential Within Us All"

John W. Gardner, "Self-Renewal: The Individual and the Innovative Society"

Tina Seelig, "inGenius: A Crash Course on Creativity"

Genrich Altschuller - “Creativity as an exact Science”

John Cleese - Creativity: A Short and Cheerful Guide Chapter X

John Hegarty On Creativity: There Are No Rules

Clegg & Birch - Instant Creativity: Change the Way You Work 

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
2
20
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
20
Proje
1
50
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
Final Sınavı
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
50
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
50
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
14
3
42
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
2
15
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
18
Proje
1
30
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
Final Sınavı
    Toplam
168

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Temel ve ileri düzeydeki, fenomonolojik ve uygulamalı fizik kuramlarına hakim olur ve bunları kullanır,

2

Sorunları tanımlar, analiz eder ve bilimsel yöntemlere dayalı çözüm üretir,

3

Fiziğin kullanıldığı hemen her alanda, gerekli bilgileri edinebilme ve modelleme yapar, kurduğu modellere ve çözümlere eleştirel bakar ve bunları yeniler,

4

Kuramsal ve teknik bilgilerini gerek detaylı olarak uzman kişilere, gerekse basit ve anlaşılır bir şekilde uzman olmayan kişilere rahatça aktarır,

5

Fizik alanında yaygın olarak kullanılan yazılımlara aşina olur ve Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyindeki en az bir programı etkin şekilde kullanır,

6

Dahil olduğu projelerin tüm aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder, toplumsal duyarlılık çerçevesinde proje geliştirip uygular,

7

Evrensel anlamda birikimli ve duyarlı olarak tüm süreçleri etkin şekilde değerlendirir ve kalite yönetimi konusunda yeterli bilince sahip olur,

8

Soyut düşünce yapısına hakim olarak, somut olaylara bağlar ve çözümleri taşır, deney tasarlayıp veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceler ve yorumlar,

9

Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri hayat boyu yeniler, kendini geliştirir, yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur,

10

Fizik alanında bireysel veya ekip olarak bir çalışmayı sürdürür, bağımsız çalışmanın ilgili tüm aşamalarında etkili olur, karar verme sürecine katılır, zamanı etkili kullanarak gerekli planlamayı yapar ve yürütür,

11

Bir yabancı dili kullanarak Fizik ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar, ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1)

12

İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır,

13

İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest