DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Ekoloji, Politika, Gezegensel Düşünce
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
GEHU 303
Güz/Bahar
3
0
3
4
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Servis Dersi
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu ders çevre siyaseti ve ekolojik düşünceye içkin kilit meseleleri, temel konuları ve aciliyet barındıran sorunları tanıtmayı amaçlar. “Sonsuz büyüme” idealinin yol açtığı büyük ölçekli kentsel genişleme, geri döndürülmesi imkânsız yoğunluktaki ormansızlaşma ve çevresel bozulmadan umursamazca uygulanan kentleşme ve banliyöleşme süreçlerine, iklim değişikliğinin ortaya çıkardığı yerel ve küresel tehditlere ve ulus-aşırı tüketim biçimlerinin giderek körleşmiş bir tüketim ideolojisine dönüşmesine uzanan bir çerçevede çağımızı önceleyen birkaç yüzyıldaki gelişmelerin meydana geldiği çağımızı hepimizi insan-doğa ilişkisine dair anlamlı adımların nasıl atılacağını düşünmeye davet eden bir ekolojik kriz zamanı olarak tarif edebiliriz. Bu bağlamda, konvansiyonel yaklaşımların yanı sıra, “insan hayatının “ve “insan sağlığının” hayvan sağlığı, çevre/ekoloji sağlığı ve biyo-çeşitlilik boyutlarını kapsayan “gezegen sağlığı” ile yakın bir ilişki içinde bulunduğu iddiasını ortaya koyarak alana yepyeni katkılar sunan “gezegensel düşüncenin” yönlendireceği bu derste, öğrencilerin ekolojik sorun alanlarını ve çevre siyasetinin temel gelişmelerini geniş bir perspektif içinden kavramaları amaçlanmaktadır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Tarihte insan ve doğa ilişkisini etkileyerek küresel ekolojik krize yol açan büyük değişim ve gelişmeleri tanımlayabilir
  • Toplum ile çevre arasındaki ilişkiyi toplumun çevre sorunları tarafından nasıl etkilendiği bakımından açıklayabilir,
  • Ekolojik krizdeki farklı aktörlerin eylemlerini kıyaslayabilir ve karşılaştırabilir,
  • Ekolojik hareket içindeki farklı bireysel ve kolektif görüşler, tavırlar ve eylemler hakkında eleştirel bir anlayış geliştirebilir,
  • Toplumsal kalkınma, ekonomik gelişme ve sanayileşmenin ekolojik ilerleme ve gezegen sağlığıyla pozitif toplamlı bir ilişki şeklinde gerçekleşeceği süreçleri inceleyebilir,
  • Gezegen sağlığına yönelik adımlar atarak ekolojik krizin ortaya koyduğu sorunlara için çözümler geliştirebilir.
Ders Tanımı Ders üç ana bölüme ayrılmıştır. İlk bölümde ekolojik krizin çeşitli bileşenleri tartışılacak,iklim değişikliği inkarcılığı, “gezegensel düşünce” ve “gezegen sağlığı” konusundaki tartışmalar ele alınacaktır; ikinci bölümde çevresel adalet fikrine odaklanan eleştirel yaklaşımlar ele alınarak yeşil felsefenin ve siyasetin sürdürülebilirlikten ekolojik genişlemeye uzanan çeşitli önerileri değerlendirilecek; son bölümde ise güncel tartışmalara yer verilecektir.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Derse giriş: Hedefler ve Beklentiler John Bellamy Foster (1999), The Vulnerable Planet, (NY: Monthly Review Press), Preface&Ch.1
2 Ekoloji ve Çevre Politikasının Doğuşu Jaboury Ghazoul (2020), Ecology: A Very Short Introduction (NY and London: Oxford University Press), ch.1-2. Andrew Dobson (2016), Environmental Politics: A Very Short Introduction, (NY and London: Oxford University Press), introduction; ch.1-2. Pamela S. Chasek et al. (2018), “The Emergence of Global Environmental Politics,” Global Environmental Politics (7th ed.), (NY and London: Routledge), pp. 1-49.
3 Gelişimciliğin Yükselişi ve Düşüşü ve "Sonsuz Büyüme" Kelley Johnson (2010), “Developmentalism Then and Now: The Origins and Resurgence of an Enduring Grand Theory,” Grand Theories and Ideologies in the Social Sciences (ed. Howard J. Wiarda), (NY: Palgrave Macmillan), pp. 19-40. Sukhoon Hong (2010), “Environmental and Geographic Determinism: Jared Diamond and His Ideas,” Grand Theories and Ideologies in the Social Sciences (ed. Howard J. Wiarda), (NY: Palgrave Macmillan), pp. 141-158. Jacobus A. du Pisani (2006), “Sustainable Development: Historical Roots of the Concept,” Environmental Sciences, Vol. 3, No. 2, pp. 83-96.
4 Çevre Politikasının Aktörleri ve Rejimleri Pamela S. Chasek et al. (2018), “Actors in the Environmental Arena,” Global Environmental Politics (7th ed.), (NY and London: Routledge), pp. 51-103. Lindsay Maizland (2021), “Global Climate Agreements: Successes and Failures,” Council on Foreign Relations (https://www.cfr.org/backgrounder/paris-global-climate-change-agreements).
5 Yaklaşım 1: Nüfus ve Kıtlık vs. Kurumlar ve Kamu Paul Robbins et al. (2014), Environment and Society: A Critical Introduction, (UK: Wiley Blackwell), ch.2&ch.4.
6 Yaklaşım 2: Çevresel Adalet * Sunum gruplarının oluşturulması için son tarih Paul Robbins et al. (2014), Environment and Society: A Critical Introduction, (UK: Wiley Blackwell), ch.5.
7 Ara Sınav
8 Ekolojinin “Krizini” Anlamlandırma Daha sonra duyurulacaktır.
9 İklim Değişikliği: Reddiyeciliğe Karşı Panik Yaratmacı Tartışma ** Kısa açıklamalarla sunum konularının gönderilmesi için son tarih Daha sonra duyurulacaktır.
10 Çözüm 1: Ulusötesi Aktivizm / Çevre Hareketleri *** Sunum konuları hakkında geri bildirim Daha sonra duyurulacaktır.
11 Çözüm 2: "Gezegensel Sağlık" Daha sonra duyurulacaktır.
12 Sunumlar
13 Sunumlar
14 Sunumlar
15 Dersin gözden geçirilmesi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı
Önerilen Okumalar/Materyaller

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
20
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
30
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
3
60
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
16
1
16
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
8
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
1
10
Final Sınavı
1
18
    Toplam
100

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Fiziksel ve dijital mecralarda, temel tasarım prensiplerini uygulayarak görsel anlatılar ve mesajlar kurgular.

2

Çeşitli tasarım metodlarını kullanarak karmaşık problemleri çözer.

3

Yaratıcı yönetmenlik/sanat yönetmenliği yapar.

4

Görsel İletişim Tasarımı alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.

5

Estetik ve etkili tasarım çözümlerini geliştirmekte sosyal ve etik farkındalık içerisinde davranır, bireysel ve kolektif düzeyde sorumluluk alır.

6

Görsel İletişim Tasarımı alanında dünyada ve Türkiye’deki gelişmeleri yakından inceleyerek bunları yorumlar ve değerlendirebilir.

7

Durağan ve hareketli görüntüleri üretmek/düzenlemek konusunda ileri düzeyde bilgi ve deneyime sahip olur.

8

İlgili yazılım, mecra ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.

9

Eleştirel düşünme ve bu düşünme şeklini tasarım çalışmalarına aktarma becerilerini edinir.

10

Alanında kendi kendini sürekli yenileme ve eğitme inisiyatifini üstlenir, yaşam boyu öğrenme yaklaşımı geliştirir.

11

Bir yabancı dili kullanarak görsel iletişim tasarımı ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1)

12

İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.

13

İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest