DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Toplumsal Cinsiyet ve Medya
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
GEET 310
Güz/Bahar
3
0
3
4
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
Dersin Türü
İkinci Yabancı Dil
Dersin Düzeyi
-
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu ders toplumsal cinsiyete bir bilgi kategorisi olarak yaklaşarak toplumsal cinsiyetin medya tarafından nasıl “inşa” edildiğini anlamayı amaçlamaktadır. Toplumsal cinsiyeti kimlik inşasının en önemli parçası olarak ele alacağız ve ırk, etnisite, sınıf, din, ulus ve cinsellik gibi kategorilerle kesişim noktalarını da inceleyerek toplumsal cinsiyetin medyadaki temsiliyetinin hayatımızdaki önemini kavrayacağız. Ders, ders anlatımı, gösterim ve tartışmalardan oluşacak ve güncel film, televizyon, reklam ve yeni medya örnekleri ile etkileşime geçeceğiz
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Toplumsal cinsiyet ve biyolojik cinsiyet arasındaki farkı anlayabilirler
  • Eleştirel bir bakış açısıyla toplumsal cinsiyetin neden sosyal olarak inşa edildiğini açıklayabilirler
  • Feminizmin farklı dalgalarını ve odak noktalarını karşılaştırabilirler
  • Medyanın toplumsal cinsiyetin inşası ve performe edilişiyle ilgili değişimlerini ve evrimini farklı medya görüntüleri ve türlerine bakarak değerlendirebilirler
  • Medyada cinsellik, toplumsal cinsiyet, ırk, etnisite, sınıf ve ulus inşalarına dair eleştirel bir yaklaşım edinirler
  • Bugünün medyasında toplumsal cinsiyet inşasına dair, dünyadan farklı kültürler ve medyalara bakarak medya okuryazarlığı kazanırlar
Ders Tanımı Bu ders günümüz medyasına odaklanarak toplumsal cinsiyetin görüntülerini ve medyadaki temsiliyetini araştırıp sorguluyor. Kültürel incelemeler, medya, film, alımlama ve toplumsal cinsiyet çalışmalarından teoriler kullanarak toplumsal cinsiyetin farklı süreçlerine ve pratiklerine bakarken, özellikle kadınlık, erkeklik ve queer’lik kavramlarının etrafında dolaşıyor. Medya toplumsal cinsiyetin ‘inşası’nda önemli bir rol oynar ve medya tarafından üretilen uygun cinsiyetin ne olduğunun popüler görüşleri aramızdaki iletişimi de şekillendirir.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Derse giriş: Neden medyada toplumsal cinsiyet çalışmalıyız?
2 Toplumsal Cinsiyet ve Medyaya Giriş • Ders: Toplumsal Cinsiyet Nedir? Medyanın Rolünü Anlamak • Okuma: Judith Butler (1990), Toplumsal Cinsiyet Sorunu (Giriş & Bölüm 1) • Video: Chimamanda Ngozi Adichie - Hepimiz Feminist Olmalıyız (TED Konuşması)
3 Toplumsal Cinsiyet Temsili Üzerine Küresel Perspektifler 3 Toplumsal Cinsiyet Temsili Üzerine Küresel Perspektifler • Ders: Batı ve Batı Dışı Medyada Toplumsal Cinsiyet • Okuma: Rosalind Gill (2007), Toplumsal Cinsiyet ve Medya, Bölüm 3 • Video: Miss Representation - Resmi Fragman
4 Feminizm ve Medya • Ders: Medyada Feminizm Dalgaları • Okuma: bell hooks (2000), Feminizm Herkes İçindir (Bölüm 4 & 6) • Video: "The F-Word: Kim Feminist Olmak İster?” (BBC Belgesel Klibi)
5 Erkeklik ve Medya • Ders: Toksik Erkeklik ve Temsili • Okuma: Raewyn Connell (1995), Erkeklikler, Bölüm 1 • Video İçinde Yaşadığınız Maske - Fragman
6 Queer kuramı ve Queer medya • Ders: LGBTQ+ Kimliklerinin Görünürlüğü ve Stereotipleştirilmesi • Okuma: Susan Stryker (2008), Transgender Tarihi, Bölüm 2 • Video: Disclosure - Resmi Fragman
7 Sosyal Medya ve Influencer'lar • Ders: Sosyal Medyada Toplumsal Cinsiyet Performansları • Okuma: Alice E. Marwick (2013), Durum Güncellemesi, Bölüm 5 • Video: Instagram ve Toplumsal Cinsiyet Performansları
8 Toplumsal Cinsiyet ve Film • Ders: Küresel Sinemada Toplumsal Cinsiyet • Okuma: Laura Mulvey (1975), “Görsel Haz ve Anlatı Sineması” • Video: Harika Kadın: Feminist Bir Perspektif
9 Ara Sınav
10 Medya, Toplumsal Cinsiyet ve Irk • Ders: Medya Temsillerinde Kesişimsellik • Okuma: Kimberlé Crenshaw (1989), “Irk ve Cinsiyetin Kesişimini Demarkjinalleştirmek” • Video: Irk ve Toplumsal Cinsiyet Kesişimselliğinin Açıklanması
11 Toplumsal Cinsiyet ve Haber Medyası • Konferans: Küresel Haberlerde Cinsiyetlendirilmiş Anlatılar • Okuma: Karen Ross (2010), Cinsiyetlendirilmiş Medya: Kadınlar, Erkekler ve Kimlik Politikaları, Bölüm 2 • Video: Haber Medyasında Toplumsal Cinsiyet Önyargısı
12 Öğrenci Sunumları • Seçilen bir medya eseri (reklam, film, haber) ve toplumsal cinsiyet temsili üzerine sunumlar
13 Öğrenci Sunumları
14 Öğrenci Sunumları
15 Tartışma ve finale hazırlık
16 Final
Ders Kitabı
Önerilen Okumalar/Materyaller

Derste yararlanılacak olan diğer kaynaklar yukarıda listelenmiştir.

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
30
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
30
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
3
60
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
14
2
28
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
10
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
1
10
Final Sınavı
1
24
    Toplam
120

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Psikoloji alanına özgü temel kavram, kuram, yaklaşımlar (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, sosyal, gelişimsel, istatistiksel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) ve güncel uygulamalarla ilgili bilgiye güncel ders materyalleri ve araç-gereçleri kullanarak sahip olur.

2

Psikolojinin farklı alt alanlarına yönelik uygulamalar ile ilgili temel bilgi ve becerilere sahip olur.

3

Psikolojinin farklı alt alanlarında kullanılan ölçme-değerlendirme araçlarına ilişkin temel bilgiye ve psikolojinin farklı alt dallarındaki uygulamaların yürütülmesi açısından uzmanlık gerektirmeyen temel düzey beceriye sahip olur.

4

Psikolojiye katkıda bulunabilecek farklı disiplinlerden yararlanır ve psikolojinin bu disiplinlere olan katkısına ilişkin temel bilgilere sahip olur.

5

Psikolojinin, bilimsel bir disiplin olarak Türkiye’de konumlanışı, psikoloji alanında geçmişten bugüne yapılan araştırmalar, uygulamalar ve karşılaşılan sorunlar ile ilgili bilgi birikimine sahip olur.

6

Psikoloji alanında edindiği bilgiyi kullanarak bireysel ve/veya takım olarak araştırma yapma, bilimsel problem çözme ve eleştirel düşünme yaklaşımlarını kullanarak elde ettiği bulguları yorumlama yetkinliğine sahip olur.

7

Psikoloji alanında edindiği ölçme-değerlendirme, yöntem ve istatistik bilgilerini kullanarak araştırma hipotezi kurma, araştırma deseni tasarlama, veri toplama, veri analiz etme, bilimsel yazım formatına uygun bir biçimde rapor etme ve yorumlama becerisine sahip olur.

8

Psikoloji alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri gerekli olan bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak, psikoloji alanının gelişimine katkı sağlayacak bilimsel çalışmalarda ve toplum yararına olan etkinliklerde, uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliğine sahip olur.

9

Psikolojinin etkinlik alanlarındaki ilgili mesleki ve etik değerlere ilişkin bilgiye sahiptir ve psikoloji ile ilgili araştırma ve uygulamalarda bireysel farklılıklara ve insan haklarına saygı gösterir.

10

Psikoloji alanı ile ilgili yerli ve yabancı yayınları, alanda kullanılan ölçme-değerlendirme araç-gereçleri ve yazılımlara ilişkin gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yeniler.

11

Hem Türkçe hem de İngilizceyi kullanarak psikoloji ile ilgili konularda uzman olan ve olmayan kişilerle yazılı ve sözlü iletişim kurar.

12

İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.

13

İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest