DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Çokkültürlülük ve Küreselleşme
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
GEET 202
Güz/Bahar
3
0
3
5
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Servis Dersi
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri -
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları)
Dersin Amacı Çokkültürlülük ve küreselleşme, 21. yüzyılda birçok akademik disiplinde merkezi kavramlardır. Zamanla, çağdaş toplumlar, devletler ve bireyler üzerindeki etkilerini açıklamaya çalışan çeşitli kavram ve teorilerin ortaya çıkmasına neden olmuşlardır. Çokkültürlülük, küreselleşmeden ayrı olarak tam olarak anlaşılamaz. Küreselleşmenin şekillendirdiği günümüzün hızla değişen dünyasında, çokkültürlülük hem akademi hem de kamusal söylemde en çok tartışılan ve tartışmalı konulardan biri olmaya devam etmektedir. Bu ders, öğrencilere çokkültürlülük ve küreselleşme hakkında kapsamlı bir anlayış kazandırmak ve hem araştırma hem de akademi dışındaki profesyonel kariyerler için değerli bilgiler sunmak amacıyla tasarlanmıştır. Eleştirel düşünmeyi teşvik ederek ve yaratıcılığı destekleyerek, öğrencilerin bakış açılarını genişletmeyi, günümüzün küreselleşmiş dünyasını yorumlamalarına, zorluklarını ele almalarına ve yakın geleceği daha anlayışlı ve zengin bir şekilde öngörmelerine yardımcı olmayı amaçlamaktadır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Dersin sunduğu küreselleşme, çokkültürlülük, ulusal egemenlik, azınlık kimlkleri gibi temel kavramları anlayacaklar
  • Ulusal egemenlik, kültürel çeşitlilik ve küreselleşme arasında ki ilişkiyi anlayacaklar
  • Dünyada çokkültürlülük politikalarının ortaya çıkışını açıklayacaklar
  • Çokkültürlü siyasal rejimlerin ana örneklerini açıklayacaklar
  • Çokkültürlülük bağlamı içinde insan ve azınlık hakları siyasetini açıklayacaklar
  • Modernite bağlamında kültürün karmaşık ve değişen doğasını anlayacaklar
Ders Tanımı Dersin ilk haftalarında, çokkültürlülük ve küreselleşme konuları ayrı ayrı ele alınacak ve öğrencilere bu iki olgu hakkında temel bilgiler verilecektir. Ardından, çokkültürlülük ve küreselleşmenin temel teorilerine ayrılmış bir hafta izleyecektir. Sonraki haftalarda, ders göç, küresel eşitsizlikler ve popülizm gibi olgular bağlamında çokkültürlülük ve küreselleşme arasındaki ilişkiyi inceleyecektir. Son haftalarda, çokkültürlülük ve küreselleşmenin zorlukları ve gelecekteki beklentileri ele alınacak ve ders, öğrencilerin sunumlarıyla sona erecektir.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Derse Giriş: Hedefler ve Beklentiler
2 Küreselleşme nedir? Temel Fikirler ve Kavramlar 1) Steger, M. B. (2023). Globalization: A very short introduction. Oxford University Press. Ch. 1 & 2 2) Heywood, A. (2019). Politics, Red Globe Press. Ch.7 (pp. 293-309)
3 Çokkültürlülük nedir? Temel Fikirler ve Kavramlar 1) Heywood, (2019), Ch. 8 2) Rattansi, A. (2011). Multiculturalism: A very short introduction. Oxford University Press (Introduction) & Ch.1
4 Küreselleşme Teorileri 1) Ritzer, G., & Dean, P. (2019) Globalization: The Essentials. Wiley‐Blackwell. Ch.2
5 Çokkültürlülük Teorileri 1) Heywood, A. (2021). Political ideologies: An introduction. Red Globe Press. Ch. 11
6 Küreselleşme Bağlamında Çokkültürlülük: Bağlantılı Bir Dünyada Çeşitliliği Anlamak 1) Smallman, S, & Brown, K. (2020). Introduction to international and global studies. Univ of North Carolina Press. Ch. 5 2) Shome, R. (2012). Mapping the limits of multiculturalism in the context of globalization. International Journal of Communication, 6, 144–165. 3) Steger, Ch. 5
7 Göç 1) Ritzer & Dean, Ch. 8 2) Pakulski, J, & Markowski, S. (2014). Globalisation, immigration and multiculturalism – the European and Australian experiences. Journal of Sociology, 50(1), 3-9
8 Küresel eşitsizlikler 1) Ritzer & Dean, Ch. 11 & 12
9 Ara Sınav
10 Popülizm, Çokkültürlülük ve Küreselleşme 1) Heywood, (2021), Ch. 8 2) Kymlicka, W. (2016). Defending diversity in an era of populism: Multiculturalism and interculturalism compared. In N. Meer, T. Modood R. Zapata-Barrero (eds.), Multiculturalism and interculturalism: Debating the dividing lines, Edinburgh University Press,158-177. (Ch. 7) 3) Steger, Ch. 7
11 Küreselleşme ve Çokkültürlülüğün Zorlukları 1) Rattansi, Ch. 3 & 4 2) Nye, M. (2007). The challenges of multiculturalism. Culture and Religion, 8(2), 109-123. 3) Ritzer & Dean, Ch. 13
12 Küreselleşme ve Çokkültürlülüğün Geleceği: Teknoloji, savaşlar vb. 1) Steger, Ch. 8 2) Rattansi,(Conclusion) 3) Smallman, & Brown, Ch. 13
13 Öğrenci Sunumları I
14 Öğrenci Sunumları II
15 Dönemin Gözden Geçirilmesi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı
Önerilen Okumalar/Materyaller

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
30
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
30
Final Sınavı
1
30
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
3
70
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
30
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
10
2
20
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
22
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
1
26
Final Sınavı
1
34
    Toplam
150

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Temel ve ileri düzeydeki, fenomonolojik ve uygulamalı fizik kuramlarına hakim olur ve bunları kullanır,

2

Sorunları tanımlar, analiz eder ve bilimsel yöntemlere dayalı çözüm üretir,

3

Fiziğin kullanıldığı hemen her alanda, gerekli bilgileri edinebilme ve modelleme yapar, kurduğu modellere ve çözümlere eleştirel bakar ve bunları yeniler,

4

Kuramsal ve teknik bilgilerini gerek detaylı olarak uzman kişilere, gerekse basit ve anlaşılır bir şekilde uzman olmayan kişilere rahatça aktarır,

5

Fizik alanında yaygın olarak kullanılan yazılımlara aşina olur ve Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyindeki en az bir programı etkin şekilde kullanır,

6

Dahil olduğu projelerin tüm aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder, toplumsal duyarlılık çerçevesinde proje geliştirip uygular,

7

Evrensel anlamda birikimli ve duyarlı olarak tüm süreçleri etkin şekilde değerlendirir ve kalite yönetimi konusunda yeterli bilince sahip olur,

8

Soyut düşünce yapısına hakim olarak, somut olaylara bağlar ve çözümleri taşır, deney tasarlayıp veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceler ve yorumlar,

9

Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri hayat boyu yeniler, kendini geliştirir, yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur,

10

Fizik alanında bireysel veya ekip olarak bir çalışmayı sürdürür, bağımsız çalışmanın ilgili tüm aşamalarında etkili olur, karar verme sürecine katılır, zamanı etkili kullanarak gerekli planlamayı yapar ve yürütür,

11

Bir yabancı dili kullanarak Fizik ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar, ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1)

12

İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır,

13

İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest