DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Ekonometri
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
ECON 301
Güz/Bahar
3
0
3
6
Ön-Koşul(lar)
 ECON 101Başarılı olmak (En az DD notu almış olmak)
veECON 102Başarılı olmak (En az DD notu almış olmak)
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri -
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları)
Dersin Amacı Bu dersin temel amacı ileri derecede ekonometrik analiz yapabilmeleri için öğrencilerin temel istatistik bilgisini geliştirmektir. Özellikle, bu ders öğrencilere ekonometrik tekniklerde kapsamlı altyapı vermeyi, bu altyapının uygulamasını ve R-studio istatistik paket programının yüksek seviyede kullanımını amaçlar. Her öğrenci bu derste edindiği bilgileri göstermek amacı ile bir dönem projesi hazırlamak ile yükümlüdür.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Ekonometrik analizle elde edilen sonuçları yorumlayabilecektir.
  • Regresyon modeline dayalı hipotezleri test edebilecektir.
  • Kesitsel verilerde klasik model varsayımlarının ihlal edildiği durumlarda ekonometrik modelleri değerlendirebilecektir.
  • Zaman serisi verilerinde klasik model varsayımlarının ihlal edildiği durumlarda ekonometrik modelleri değerlendirebilecektir.
  • Baştan sona bağımsız bir ampirik araştırma projesi yürütebilecektir.
  • İstatistiksel ve ekonometrik analiz yapmak için bir ekonometri yazılımı kullanabilecektir.
Ders Tanımı Ekonometri iktisadi olaylara dair gerçek verilerden bilgi edinmek üzere geliştirilen, istatistik temelli bir yöntemler bütünü olarak tanımlanabilir. Ekonomik teorileri test edebilmek ve ekonomide yapılan ampirik çalışmaları anlayabilmek için ekonometri bilgisi gereklidir. Bu ders ekonominin farklı alanlarındaki örnekleri kullanarak ampirik çalışmanın nasıl yapılacağını öğretir. Ayrıca farklı türdeki ekonomik veriler, bunların nasıl elde edileceği ve nasıl kullanılacağı üzerine odaklanır. Regresyon analizi, en küçük kareler yöntemi, basit ve genel klasik regresyon modeli, hipotez testleri, model kurma sorunları, ardışık bağımlılık, çoklu varyans, çoklu doğrusallık işlenecek konular arasındadır. Ampirik çalışmayı yapabilmek için bu derste Eviews programı kullanılacaktır.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Regresyon Analizine Giriş Stock, J. H., and; Watson, M. W. (2020) - Ch 1
2 En Küçük Kareler - Basit Regresyon Stock, J. H., and; Watson, M. W. (2020) - Ch 4
3 En Küçük Kareler - Çoklu Regresyon Stock, J. H., and; Watson, M. W. (2020) - Ch 5
4 Klasik Regresyon Modeli Stock, J. H., and; Watson, M. W. (2020) - Ch 5 -18 - 19
5 Klasik Regresyon Modeli Stock, J. H., and; Watson, M. W. (2020) - Ch 18 - 19
6 Hipotez Testi Stock, J. H., and; Watson, M. W. (2020) - Ch 7
7 Hipotez Testi Stock, J. H., and; Watson, M. W. (2020) - Ch 7
8 Fonksiyonel Formlar Stock, J. H., and; Watson, M. W. (2020) - Ch 6
9 Ara Sınav
10 Multicollinearity Stock, J. H., and; Watson, M. W. (2020) - Ch 6 - 7
11 Değişen Varyans Stock, J. H., and; Watson, M. W. (2020) - Ch 6 - 7
12 Değişen Varyans Stock, J. H., and; Watson, M. W. (2020) - Ch 6 - 7
13 Otokorelasyon Stock, J. H., and; Watson, M. W. (2020) - Ch 15
14 Otokorelasyon Stock, J. H., and; Watson, M. W. (2020) - Ch 15
15 Regresyon Analizinin Gözden Geçirilmesi
16 Dönemin gözden geçirilmesi  
Ders Kitabı

 

Stock, J. H., and; Watson, M. W. (2020). Introduction to Econometrics. 4th
Edition, Global Edition: Pearson.

Önerilen Okumalar/Materyaller

Peter E. Kennedy, A Guide to Econometrics (5th Edition)

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
16
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
1
20
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
30
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
18
60
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
16
3
48
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
1
24
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
1
30
Final Sınavı
1
30
    Toplam
180

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Temel matematik, uygulamalı matematik veya istatistik kuramlarına ve uygulamalarına hâkim olur.

2

Matematik veya istatistik alanlarında edindiği ileri düzey bilgi ve becerilerini kullanarak verileri yorumlar, sorunları tanımlar, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.

3

Disiplinler arası yaklaşımla, matematik veya istatistiği gerçek yaşamda uygular ve kendi potansiyelini keşfeder.

4

Matematik veya İstatistik alanında edindiği ileri düzeyde bilgi ve becerilerini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.

X
5

Kuramsal ve teknik bilgilerini detaylı olarak uzman olan veya olmayan kişilere rahatça aktarır.

X
6

Matematik veya istatistik alanlarında bireysel veya ekip olarak bir çalışmayı sürdürür, bağımsız çalışmanın ilgili tüm aşamalarında etkili olur, karar verme sürecine katılır, zamanı etkili kullanarak gerekli planlamayı yapar.

X
7

Matematik veya istatistik alanlarında yaygın olarak kullanılan yazılımlara aşina olur ve Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyindeki en az bir programı etkin şekilde kullanır.

8

Dahil olduğu projelerin tüm aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder, toplumsal duyarlılık çerçevesinde proje geliştirip uygular.

9

Evrensel anlamda birikimli ve duyarlı olarak tüm süreçleri etkin şekilde değerlendirir ve kalite yönetimi konusunda yeterli bilince sahip olur.

X
10

Soyut düşünce yapısına hâkim olarak, somut olayları bağlar ve çözüm üretir, veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceler ve yorumlar.

11

Bir yabancı dili kullanarak Matematik veya İstatistik ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar.

12

İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.

13

İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest