Dersin Adı | İşletme ve Ekonomi için İstatistik |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ECON 280 | Güz | 2 | 2 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Problem çözme Deney / Laboratuvar / Atölye uygulama Anlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu ders, işletme ve ekonomi alanlarındaki öğrencilere olasılık ve istatistikte sağlam bir temel sağlamayı, veri analizi ve yorumlama için gerekli istatistiksel yöntem ve araçları öğretmeyi ve bunların gerçek dünyadaki iş ve ekonomi bağlamlarında etkili bir şekilde uygulanmasını sağlamayı amaçlamaktadır. Böylece öğrenciler, olasılık ve istatistiği teorik olarak anlayabilecek ve ayrıca iş ve ekonomi problemlerini çözmek için pratik uygulamada kullanabileceklerdir |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | İşletme fakültesi öğrencilerine yönelik tasarlanan bu ders, olasılığın temellerini derinlemesine ele alır, ayrık ve sürekli dağılımları ve örnekleme dağılımlarının oluşturulmasını kapsar. Güven aralıklarını tahmin etme becerilerini ve tek ve çift popülasyon senaryolarında hipotez testleri yapma yeteneklerini keskinleştirir. Teori ile pratik iş ve ekonomi uygulamalarını birleştiren ders, öğrencileri karar verme ve stratejik analiz yapma süreçlerinde istatistiksel araçları güvenle kullanmaları için hazırlar, onları gerçek dünya iş zorluklarıyla güvenle başa çıkmalarına destek olur. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | X |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Verilere Giriş: Giriş, Vaka Çalışması; Veri Temelleri, Örnekleme İlkeleri ve Strateji Deneyleri | Newbold, Carlson & Thorne Bölüm 1; Cetinkaya-Rundel, M., Diez, D., & Barr, C. (2019). OpenIntro Statistics. Bölüm 1 |
2 | Verileri Özetleme: Sayısal verileri ve kategorik verileri inceleme | Newbold, Carlson & Thorne Bölüm 2; OpenIntro Statistics. Bölüm 2 |
3 | Olasılık: Olasılığın Tanımı | Newbold, Carlson & Thorne Bölüm 3.1-3.2; OpenIntro Statistics. Bölüm 3.1 |
4 | Olasılık: Koşullu Olasılık, İki Değişkenli Olasılıklar ve Bayes Teoremi | Newbold, Carlson & Thorne Bölüm 3.3-3.5; OpenIntro Statistics. Bölüm 3.2 |
5 | Olasılık: Örnekleme, Rastgele Değişkenler, Ayrık Dağılımlar, Sürekli Dağılımlar | Newbold, Carlson & Thorne Bölüm 4.1-4.3, 5.1-5.2; OpenIntro Statistics. Bölüm 3.3 & 3.4 & 3.5 |
6 | Rastgele Değişkenlerin Dağılımları: Sürekli Dağılımlar, Tekdüze Dağılım, Normal Dağılım | Newbold, Carlson & Thorne Bölüm 5.1- 5.3; OpenIntro Statistics. Bölüm 4.1 |
7 | Rastgele Değişkenlerin Dağılımları: Normal Dağ. Devamı, Ayrık Dağılımlar: Binom Dağılımı | Newbold, Carlson & Thorne Bölüm 4.4, 4.6, 5.4; OpenIntro Statistics. Bölüm 4.1, 4.3 |
8 | Ayrık Rastgele Değişkenlerin Dağılımları: Poisson dağılımı ve sınav öncesi tekrar | Newbold, Carlson & Thorne Bölüm 4.5; OpenIntro Statistics. Bölüm 5.1 |
9 | Ara Sınav | Ara Sınav |
10 | Çıkarım Temelleri: Nokta Tahminleri ve Örnekleme Değişkenliği | Newbold, Carlson & Thorne Bölüm 6; OpenIntro Statistics. Bölüm 5.2 |
11 | Çıkarım Temelleri: Bir Oran ve Bir Popülasyon Ortalaması İçin Güven Aralıkları | Newbold, Carlson & Thorne Bölüm 7.2, 7.4, 7.7-7.8; OpenIntro Statistics. Bölüm 5.3 |
12 | Çıkarım Temelleri: Hipotez Testi: Tek Popülasyon Oranı, Varyansı Bilinen Tek Popülasyon Ortalaması, Karar Hataları, P-değeri, İstatistiksel Anlamlılık | Newbold, Carlson & Thorne Bölüm 9.1, 9.2, 9.4; OpenIntro Statistics. Bölüm 6.1 & 6.2 |
13 | Hipotez Testi ve Çıkarım: Ki-kare Dağılımı, Varyans Testleri, Ki-kare kullanarak uyum iyiliği testi; Ki-kare Bağımsızlık Testi | Newbold, Carlson & Thorne Bölüm 9.6; OpenIntro Statistics. Bölüm 6.3 & 6.4 |
14 | Hipotez Testi ve Çıkarım: Student’s t-Dağılımı, Varyansı Bilinmeyen Tek Popülasyon Ortalaması | Newbold, Carlson & Thorne Bölüm 9.3; OpenIntro Statistics. Bölüm 7.1.1-7.1.3 |
15 | Hipotez Testi, GA ve Çıkarım: Varyansı bilinen veya bilinmeyen iki popülasyon ortalaması arasındaki fark, İki oran arasındaki fark | Newbold, Carlson & Thorne Bölüm 10.3, 8.1, 8.3; OpenIntro Statistics. Bölüm 7.1.4, 7.1.5 & 7.2 |
16 | Final Sınavı | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Cetinkaya-Rundel, M., Diez, D., & Barr, C. (2019). OpenIntro Statistics. (Fourth Edition ed.) OpenIntro, Inc. https://www.openintro.org/book/os/ ISBN-13: 978-1943450077
Newbold P., Carlson W.L., Thorne B., Statistics for Business and Economics, 10th edition (Pearson, 2022), ISBN-13:978-1292436845 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Lind D., Marchal S., Statistical Techniques in Business & Economics, 17th edition (McGraw-Hill, 2017), ISBN-13: 978-1259666360 |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 5 |
Laboratuvar / Uygulama | 1 | 10 |
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 1 | 20 |
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | 1 | 15 |
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 25 |
Final Sınavı | 1 | 25 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 5 | 70 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 30 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | 2 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 1.5 | 24 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 1 | 12 | |
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | 1 | 24 | |
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 24 | |
Final Sınavı | 1 | 32 | |
Toplam | 180 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | İktisat alanına özgü temel kavramların, teorilerin, ilkelerin ve araştırma yöntemlerinin bilgisine sahip olur. | X | ||||
2 | İktisadi verileri toplar, işler ve ekonomi politikalarına yol gösterebilecek bilimsel araştırmalar yapmak için uygun matematiksel, ekonometrik, istatistiksel yöntemleri ve veri analizi yöntemlerini uygular. | X | ||||
3 | İlgili akademik, mesleki, bölgesel ve global ağların içinde yer alır bu ağları etkin olarak kullanır. | |||||
4 | Bulunduğu toplumun ihtiyaçları konusunda yeterli sosyal sorumluluk bilincine sahip olur ve gerektiğinde sosyal dinamikleri etkileyebilecek aktiviteler düzenler. | |||||
5 | İhtiyaç duyduğu bilgiye erişmek için eğitim sürecinde edindiği ile kişisel bilgi birikimini sentezler. | |||||
6 | Eleştirel ve analitik düşünme becerisi ile kendi öğrenim gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenme sürecini yönlendirir. | X | ||||
7 | Toplumsal dinamikleri iktisadi süreçlere hem bir girdi hem de sonuç olarak eklemleyebilmek için gerekli becerilere sahiptir. | X | ||||
8 | Üniversitede edindiği birikimini bulunduğu toplumun kültürel ve tarihsel yapısıyla ilişkilendirebilir ve toplumun farklı katmanlarına iletir. | |||||
9 | Bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alır. | |||||
10 | Ekonomi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere göre hareket eder. | X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak ekonomi ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar .("European Language Portfolio Global Scale", Level B1) | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest