DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Gastronomide Etik
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
CLM 217
Güz
2
0
2
3
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrencilere temel etik değerler ve mesleği ile ilişkili etik davranış özellikleri konusunda farkındalık kazandırılmasıdır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Gastronomi alanında etik ve ahlak kavramlarını tanımlayabilecektir.
  • Gıda üretimi temel etik ilkeleri açıklayabilecektir.
  • Gıdada etik konularını tanımlayabilecektir.
  • Mesleki etik ilkelerine uymak için yapılması gerekenleri sıralayabilecektir.
  • Gastronomi ve mutfak sanatları alanında meslek etiği ilkelerini açıklayabilecektir.
Ders Tanımı Bu ders, temel etik teorilerin savları, etik sorunların ve ilkelerin yapısı ve bunların meslek etiğiyle olan ilgisi incelemeyi; etik karar verme, bireysel, sosyal sorumluluklar ve mesleğin doğası, mesleki etik kodları ve sorumluluk tartışmaları ile kişinin bireysel karakterine ve mesleki sorumluluklarına dair farkındalık kazandırmayı içermektedir.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Derse Giriş - Gıda Etiği Nedir? - Mutfak Dünyasında Gıda Etiğine Genel Bakış Ders İzlencesi
2 Temel Etik Teoriler: Faydacılık, Deontoloji ve Erdem Etiği - Etik Teorilerin Gıdayla İlgili Kararlara Uygulanması - İş Yerinde Etik Uygulamalar Shani A., Belhassen Y. (2011) Teaching professional ethics in culinary studies International Journal of Contemporary Hospitality Management Vol. 25 No. 3, 2013 pp. 447-464.
3 Gıda Güvenliği, Adalet ve Eşitlik - Küresel Açlık ve Hükümet Düzenlemeleri Clark J.P., Ritson C. (2013) Practical Ethics for Food Professionals Ethics in Research, Education and the Workplace Wiley- Blackwell Publication Chapter 1:Fundamentals of ethics
4 Hayvancılık Etiği Clark J.P., Ritson C. (2013) Practical Ethics for Food Professionals Ethics in Research, Education and the Workplace Wiley- Blackwell Publication Chapter 3:Ethical principles and the ethical matrix
5 Etik Deniz Ürünleri ve Balıkçılık Clark J.P., Ritson C. (2013) Practical Ethics for Food Professionals Ethics in Research, Education and theWorkplace Wiley- Blackwell Publication Chapter 11 Ethical practices in the workplace
6 Gıda Üretiminin Çevresel Etkileri - Genetiği Değiştirilmiş Organizmalar (GDO'lar) Costa R., Pittia P. (2018) Food Ethics Education Chapter 3 Sustainability and Ethics Along the Food Supply Chain Springer publication
7 Veganlık ve Vejetaryenlik Etiği - Bitki Bazlı Beslenme ve Laboratuvarda Yetiştirilen Etin Etiği Clark J.P., Ritson C. (2013) Practical Ethics for Food Professionals Ethics in Research, Education and theWorkplace Wiley- Blackwell Publication Chapter 12 Ethical thinking and practice
8 Ara Sınav
9 Gıda Etiği ve Küreselleşme Üzerine Kültürel Bakış Açıları - Mutfak Dünyasında Kültürel Sahiplenme (Kültürel Apropriasyon) Costa R., Pittia P. (2018) Food Ethics Education Chapter 4 The Ethics of Consumption Springer publication
10 Şeflerin Sosyal Sorumluluğu - Şeflerin Gıda Kültürü ve Etiğini Şekillendirmedeki Rolü Costa R., Pittia P. (2018) Food Ethics Education Chapter 10 Publication Ethics Springer publication
11 Sürdürülebilir Tedarik ve Etik Malzeme Seçimi Costa R., Pittia P. (2018) Food Ethics Education Chapter 7 Corporate Social Responsibility Springer publication
12 Etik Tüketim - Mutfakta Gıda İsrafı Costa R., Pittia P. (2018) Food Ethics Education Chapter 6 Codes of Ethics of Food Professionals: Principles and Examples Springer publication
13 Gıda Pazarlaması ve Tüketim Etiği - Restoran Şeffaflığı ve Menü Tasarımı Costa R., Pittia P. (2018) Food Ethics Education Chapter 8 Food Safety and Fraud Springer publication
14 Gelecek Eğilimler ve Gıda İnovasyonunun Etiği - Etik Gastronominin Geleceği Costa R., Pittia P. (2018) Food Ethics Education
15 Dersin Gözden Geçirilmesi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı
  • Costa R., Pittia P. (2018) Food Ethics Education Springer publication ISBN 978-3-319-64736-4
  • Clark J.P., Ritson C. (2013) Practical Ethics for Food Professionals Ethics in Research, Education and the Workplace Wiley- Blackwell Publication ISBN-13 ‏ : ‎ 978-0470673430
Önerilen Okumalar/Materyaller

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
1
30
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
35
Final Sınavı
1
35
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
2
65
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
35
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
2
32
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
0
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
1
25
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
1
15
Final Sınavı
1
18
    Toplam
90

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır

X
2

Gastronomi alanında iş sağlığı ve güvenliği, yiyecek hijyeni ve güvenliği ile genel iş pratiğinde en iyi uygulamaları gerçekleştirir

3

Yiyecek üretimi ve sunumunu ilgilendiren görsel, dokusal ve besinsel öğelere ilişkin verileri yorumlayabilmek, değerlendirir ve karar verir

4

Gastronominin kültür ve toplum üzerindeki etkilerini bilir ve buna ilişkin değerlendirmeler yapar

5

Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alır

6

Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak etkili bir şekilde aktarır

X
7

Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına temel oluşturan gastronomi, tasarım, hukuk ve işletmecilik gibi diğer disiplinlerden yararlanır ve bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olur

8

Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına ilişkin teknolojik araçları etkin bir şekilde kullanır

9

Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına ilişkin etik değerlere sahip olarak bilgi, beceri ve yetkinliklerini yaşam boyu öğrenme ve sürdürülebilirlik bilinciyle günceller ve geliştirir

X
10

Bir yabancı dili kullanarak Gastronomi ve Mutfak Sanatları ile ilgili bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. (European Language Portfolio Global Scale”, Level B1)

11

İkinci bir yabancı dili orta düzeyde kullanır

12

İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest