Dersin Adı | Gastronomide Etik |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
CLM 217 | Güz | 2 | 0 | 2 | 3 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere temel etik değerler ve mesleği ile ilişkili etik davranış özellikleri konusunda farkındalık kazandırılmasıdır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, temel etik teorilerin savları, etik sorunların ve ilkelerin yapısı ve bunların meslek etiğiyle olan ilgisi incelemeyi; etik karar verme, bireysel, sosyal sorumluluklar ve mesleğin doğası, mesleki etik kodları ve sorumluluk tartışmaları ile kişinin bireysel karakterine ve mesleki sorumluluklarına dair farkındalık kazandırmayı içermektedir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | X |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse Giriş - Gıda Etiği Nedir? - Mutfak Dünyasında Gıda Etiğine Genel Bakış | Ders İzlencesi |
2 | Temel Etik Teoriler: Faydacılık, Deontoloji ve Erdem Etiği - Etik Teorilerin Gıdayla İlgili Kararlara Uygulanması - İş Yerinde Etik Uygulamalar | Shani A., Belhassen Y. (2011) Teaching professional ethics in culinary studies International Journal of Contemporary Hospitality Management Vol. 25 No. 3, 2013 pp. 447-464. |
3 | Gıda Güvenliği, Adalet ve Eşitlik - Küresel Açlık ve Hükümet Düzenlemeleri | Clark J.P., Ritson C. (2013) Practical Ethics for Food Professionals Ethics in Research, Education and the Workplace Wiley- Blackwell Publication Chapter 1:Fundamentals of ethics |
4 | Hayvancılık Etiği | Clark J.P., Ritson C. (2013) Practical Ethics for Food Professionals Ethics in Research, Education and the Workplace Wiley- Blackwell Publication Chapter 3:Ethical principles and the ethical matrix |
5 | Etik Deniz Ürünleri ve Balıkçılık | Clark J.P., Ritson C. (2013) Practical Ethics for Food Professionals Ethics in Research, Education and theWorkplace Wiley- Blackwell Publication Chapter 11 Ethical practices in the workplace |
6 | Gıda Üretiminin Çevresel Etkileri - Genetiği Değiştirilmiş Organizmalar (GDO'lar) | Costa R., Pittia P. (2018) Food Ethics Education Chapter 3 Sustainability and Ethics Along the Food Supply Chain Springer publication |
7 | Veganlık ve Vejetaryenlik Etiği - Bitki Bazlı Beslenme ve Laboratuvarda Yetiştirilen Etin Etiği | Clark J.P., Ritson C. (2013) Practical Ethics for Food Professionals Ethics in Research, Education and theWorkplace Wiley- Blackwell Publication Chapter 12 Ethical thinking and practice |
8 | Ara Sınav | |
9 | Gıda Etiği ve Küreselleşme Üzerine Kültürel Bakış Açıları - Mutfak Dünyasında Kültürel Sahiplenme (Kültürel Apropriasyon) | Costa R., Pittia P. (2018) Food Ethics Education Chapter 4 The Ethics of Consumption Springer publication |
10 | Şeflerin Sosyal Sorumluluğu - Şeflerin Gıda Kültürü ve Etiğini Şekillendirmedeki Rolü | Costa R., Pittia P. (2018) Food Ethics Education Chapter 10 Publication Ethics Springer publication |
11 | Sürdürülebilir Tedarik ve Etik Malzeme Seçimi | Costa R., Pittia P. (2018) Food Ethics Education Chapter 7 Corporate Social Responsibility Springer publication |
12 | Etik Tüketim - Mutfakta Gıda İsrafı | Costa R., Pittia P. (2018) Food Ethics Education Chapter 6 Codes of Ethics of Food Professionals: Principles and Examples Springer publication |
13 | Gıda Pazarlaması ve Tüketim Etiği - Restoran Şeffaflığı ve Menü Tasarımı | Costa R., Pittia P. (2018) Food Ethics Education Chapter 8 Food Safety and Fraud Springer publication |
14 | Gelecek Eğilimler ve Gıda İnovasyonunun Etiği - Etik Gastronominin Geleceği | Costa R., Pittia P. (2018) Food Ethics Education |
15 | Dersin Gözden Geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı |
|
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | 1 | 30 |
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 35 |
Final Sınavı | 1 | 35 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 2 | 65 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 35 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | ||
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | 1 | 25 | |
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 15 | |
Final Sınavı | 1 | 18 | |
Toplam | 90 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır | X | ||||
2 | Gastronomi alanında iş sağlığı ve güvenliği, yiyecek hijyeni ve güvenliği ile genel iş pratiğinde en iyi uygulamaları gerçekleştirir | |||||
3 | Yiyecek üretimi ve sunumunu ilgilendiren görsel, dokusal ve besinsel öğelere ilişkin verileri yorumlayabilmek, değerlendirir ve karar verir | |||||
4 | Gastronominin kültür ve toplum üzerindeki etkilerini bilir ve buna ilişkin değerlendirmeler yapar | |||||
5 | Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alır | |||||
6 | Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak etkili bir şekilde aktarır | X | ||||
7 | Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına temel oluşturan gastronomi, tasarım, hukuk ve işletmecilik gibi diğer disiplinlerden yararlanır ve bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olur | |||||
8 | Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına ilişkin teknolojik araçları etkin bir şekilde kullanır | |||||
9 | Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına ilişkin etik değerlere sahip olarak bilgi, beceri ve yetkinliklerini yaşam boyu öğrenme ve sürdürülebilirlik bilinciyle günceller ve geliştirir | X | ||||
10 | Bir yabancı dili kullanarak Gastronomi ve Mutfak Sanatları ile ilgili bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. (European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) | |||||
11 | İkinci bir yabancı dili orta düzeyde kullanır | |||||
12 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest