Dersin Adı | Ses ve Müzik Tasarımı |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
CDM 336 | Güz/Bahar | 2 | 2 | 3 | 5 |
Ön-Koşul(lar) |
| ||||||||
Dersin Dili | İngilizce | ||||||||
Dersin Türü | Seçmeli | ||||||||
Dersin Düzeyi | Lisans | ||||||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | ||||||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaProblem çözmeSoru & CevapDeney / Laboratuvar / Atölye uygulamaAnlatım / Sunum | ||||||||
Dersin Koordinatörü | |||||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | |||||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu derste öğrenciler kısa film/video projeleri için yaratıcı bir ses kanalı yapmayı öğrenecekler. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders sesin görüntü ile işbirliği yaptığının tartışmasıyla başlayacak. Temel anlayış, görüntünün algılanmasının ses tarafından, sesin algılanmasının da görüntü tarafından etkilendiği üzerine kuruludur. Film ve videolardan örnekler analiz edilecektir. Öğrencilerden dönem projesi için yapacakları çalışmada ses ve görüntüyü bir araya getirirken kendi üsluplarını da geliştirmeleri beklenmektedir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | X | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse giriş. / Gösterim: Playtime (1967) - Jacques Tati | |
2 | Sinemada ses ve müziğin temel terimleri ve tarihi. / Temel ses kurgusu. / Gösterim: Berberian Sound Studio (2012) - Peter Strickland. | Leo Murray; “Audiovisual theories of sound” in Sound Design Theory and Practice: Working with Sound (2019, Routledge), pp.35-52. |
3 | Derste çeşitli filmlerden sekansların ses analizi yapılacak. / Bir kurgu projesinde ses kütüphanesi oluşturmak. | David Bordwell and Kristin Thompson; Fundamental Aesthetics of Sound in the Cinema |
4 | Sinemada insan sesi. Diyalog, monolog, sözlü anlatım ve acousmêtre. Post-senkronizasyon. / Uygulamalı dublaj ve senkronizasyon çalışması. / Gösterim: David Lynch’in Lost Highway (1997), Woody Allen’ın Annie Hall (1977) ve New York (1989) Stories filmlerinden parçalar.) | Michel Chion; “Raising the Voice” in The Voice in Cinema |
5 | Foley, ortam sesi ve efektler. Bir ses evreni yaratmak. Gürültü ve sessizliğin kullanımı. / Foley uygulaması. / Gösterim: The Secret World of Foley (2014) - Daniel Jewel | Pratik çalışma: Seçtiğiniz bir sahneyi dublajlayın |
6 | Sinemada müzik. Film için beste üretimi ve müzik süpervizörlüğü. / Geçici müzikal örnekler bulmak ve onlarla çalışmak. | Kullanmak isteyeceğiniz müzikal parçaları seçip getirin. |
7 | Müzik video klipleri ve ses temelli görsel üretimin diğer örnekleri. / Ses ve müziğe göre kurgu yapmak. | |
8 | Ses tasarımında farklı uygulamalar. Duyumsal sinema. Sessel uzam. Sanal Gerçeklik için ses tasarımı. / Temel miksaj. / Gösterim: Leviathan (2012) - Lucien Castaing-Taylor, Verena Paravel | Pratik çalışma: Bir müzik parçasına bulduğunuz görüntülerden klip yapın. |
9 | Öğrencilerin projeleri üzerine konuşulacak. | Seçtiğiniz sekansları getirin. |
10 | Sesi hayal etmek. Ses senaryosu. / Bir sekansın ses analizi yapılacak ve dökümü çıkarılacak. | David Lewis Yewdall; “Success or Failure: Before the Camera Even Rolls” in Practical Art of Motion Picture Sound (2012, Elsevier) |
11 | Sesi yönetmek. Saha ses kaydı için öneriler ve yöntemler. / Öğrencilerin projeleri üzerinde çalışılacak. / Gösterim: Blow Out (1981) - Brian De Palma | |
12 | Türkiye sinemasında ses ve müzik. Erken dönem ve çağdaş Türkiye filmlerinden parçalar gösterilecek. / Öğrencilerin projeleri üzerinde çalışılacak. | Erdogan, Nezih. “Mute bodies, disembodied voices: notes on sound in Turkish popular cinema.” |
13 | Ses post-prodüksiyonu. Ses tasarımcılarıyla, bestecilerle, müzisyenlerle ve miksaj teknisyenleriyle çalışmak ve iletişim kurmak. / Öğrencilerin projeleri üzerinde çalışılacak. | |
14 | Öğrencilerin işlerinin gösterilmesi, son revizyonların yapılması ve değerlendirilmesi. | |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final projelerinin değerlendirilmesi |
Ders Kitabı | David Lewis Yewdall; “Success or Failure: Before the Camera Even Rolls” in Practical Art of Motion Picture Sound (2012, Elsevier) ISBN: 978-0240812403
Chion, Michel. Audio-Vision: Sound on Screen (1994, Columbia University Press) 978-0-231-07899-3
Chion, Michel. The Voice in Cinema (1999, Columbia University Press) 978-0231108232
Murray, Leo. Sound Design Theory and Practice: Working with Sound (2019, Routledge) 978-1138125414
|
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 20 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 40 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | ||
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 4 | 100 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | ||
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | 2 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 12 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 32 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 14 | |
Final Sınavı | |||
Toplam | 150 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Sinema, dijital ve etkileşimli medya alanlarındaki temel anlatısal biçimleri, bu biçimlere dair temel kavramları bilir. | |||||
2 | Yaratıcılığını, eleştirel düşünme yeteneğini, sinema ve dijital medya sanatlarına özgü ifade biçim ve araçlarını kullanarak anlatılar yaratır. | X | ||||
3 | Sinema ve dijital medya sanatlarında uzmanlık gerektiren teknik donanımları ve yazılımları yetkin bir şekilde kullanır | X | ||||
4 | Görsel-işitsel bir eserin yapım öncesinde, yapımında ve yapım sonrasında ihtiyaç duyulan senaryo yazımı, yapım planlaması, kamera kullanımı, ses kaydı, ışık ve kurgu gibi temel görevleri temel düzeyde ve bunlardan en az birini ileri düzeyde yerine getirir. | X | ||||
5 | Sinema ve dijital medyada nasıl anlam yaratıldığını; ekonomi, politika ve kültürün temsil rejimlerini nasıl etkilediğini; üretim, tüketim, dağıtım ve anlamlandırma süreçlerinin anlatıları nasıl şekillendirdiğini tartışır. | |||||
6 | Etkileşimli film, video yerleştirme, deneysel sinema ve sanal gerçeklik gibi alanlarda dijital medya anlatıları yaratmak için gereken özel teknik ve estetik becerileri temel düzeyde icra eder. | X | ||||
7 | Teknik, entelektüel ve sanatsal bakış açılarını kullanarak bir film veya dijital medya sanatı çalışmasını eleştirel biçimde analiz eder. | |||||
8 | İş güvenliği ilkelerini ve etik davranış normlarını takip ederek bir sinema veya dijital medya işinin üretilmesinde yönetici ya da ekip üyesi olarak görev yapar. | X | ||||
9 | Küresel ölçekte çağdaş bilimsel, toplumsal, ekonomik, kültürel, siyasal, kurumsal ve sektörel gelişmelerden haberdardır. | |||||
10 | Sinema ve dijital medya alanlarını çevreleyen problemleri hukuksal, bilimsel ve profesyonel açılardan tanımlayıp çözüm önerileri geliştirir. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Sinema ve Dijital Medya alanlarıyla ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale" Level B1). | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest