| Dersin Adı | Medyanın Ekonomi Politiği |
| Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| CDM 224 | Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
| Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
| Dersin Dili | İngilizce | |||||
| Dersin Türü | Zorunlu | |||||
| Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
| Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
| Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Tartışma Olgu / Vaka çalışması Anlatım / Sunum | |||||
| Dersin Koordinatörü | - | |||||
| Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
| Yardımcı(ları) | - | |||||
| Dersin Amacı | Bu ders, öğrencileri medya ekonomisindeki temel kavramlar, medya endüstrilerinin ekonomik yapılanması ve medya endüstrilerinin ekonomik koşullarının kamusal yaşam üzerindeki etkileri ile tanıştırmayı amaçlar. |
| Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Ders Tanımı | Medyanın Politik Ekonomisi, öğrencileri medya ekonomisindeki temel kavramlar, medya endüstrilerinin ekonomik yapılanması ve medya endüstrilerinin ekonomik koşullarının kamusal yaşam üzerindeki etkileri ile tanıştırmak için tasarlanmış bir seminer dersidir. Ders, belirli temel teorik tartışmaları çağdaş dijital medya ortamına genişletir ve genel ekonominin postfordist dönüşümünü, günümüzün ağ toplumunda enformasyon içeriğinin üretiminde yoğun bir şekilde yer alan yaratıcı emek süreçlerini ve yükselen bir ekonomik modalite olarak platform kapitalizmini gözden geçirir. |
| Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
|
| Temel Ders | X |
| Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
| Destek Dersleri | ||
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
| 1 | Derse Giriş | |
| 2 | Medyanın Ekonomi Politiği | Fuchs, pp. 61 – 92. |
| 3 | Medya Yoğunlaşması | Fuchs, pp. 133 – 173. |
| 4 | Türkiye'de Medyanın Ekonomi Politiği | Çağrı Kaderoğlu Bulut, “The Political Economy of Media in Turkey: An Infrastructural Analysis”. |
| 5 | Küresel Medya | "Fuchs, pp. 223 – 264. Arzu Öztürkmen, “Turkish Content: The Historical Rise of the Dizi Genre”." |
| 6 | Dijital Medya Ekonomisinde Emek ve Çalışma | Fuchs, pp. 265 – 304. |
| 7 | İnternet ve Dijital Medya | Fuchs, pp. 305 – 331. |
| 8 | The Political Economy of Social Media | "Jian Lin and Jeroen de Kloet, “TikTok and the platformisation from China: Geopolitical anxieties, repetitive creativities and future imaginaries”." |
| 9 | Ara sınav haftası | |
| 10 | Bilgi Toplumu ve Dijital Kapitalizm | Fuchs, pp. 333 – 362. |
| 11 | Yapay Zeka | Francisco Sierra Caballero and Daniela Inés Monje, “Artificial intelligence and technological accelerationism A critique of cybernetic ideology” |
| 12 | Toplumsal Cinsiyet | Mickey Lee, “Who knows? Feminist epistemologies, gendered labor, and a political economy of communication” |
| 13 | Yöntemler | |
| 14 | Oyun | |
| 15 | Final sınavları haftası | |
| 16 | Final sınavları haftası |
| Ders Kitabı | Christian Fuchs. Media, Economy and Society: A Critical Introduction. Routledge, 2024. Joan Pedro-Carañana et al. (eds.) Political Economy of Media and Communication: Methodological Approaches. Routledge, 2024. |
| Önerilen Okumalar/Materyaller |
| Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
| Katılım | 1 | 10 |
| Laboratuvar / Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
| Portfolyo | ||
| Ödev | 1 | 50 |
| Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
| Proje | 1 | 40 |
| Seminer/Çalıştay | ||
| Sözlü Sınav | ||
| Ara Sınav | ||
| Final Sınavı | ||
| Toplam |
| Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 4 | 100 |
| Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | ||
| Toplam |
| Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 |
| Arazi Çalışması | |||
| Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
| Portfolyo | |||
| Ödev | 2 | 12 | |
| Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
| Proje | 1 | 22 | |
| Seminer/Çalıştay | |||
| Sözlü Sınav | |||
| Ara Sınavlar | |||
| Final Sınavı | |||
| Toplam | 150 |
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Sinema, dijital ve etkileşimli medya alanlarındaki temel anlatısal biçimleri, bu biçimlere dair temel kavramları bilir. | |||||
| 2 | Yaratıcılığını, eleştirel düşünme yeteneğini, sinema ve dijital medya sanatlarına özgü ifade biçim ve araçlarını kullanarak anlatılar yaratır. | |||||
| 3 | Sinema ve dijital medya sanatlarında uzmanlık gerektiren teknik donanımları ve yazılımları yetkin bir şekilde kullanır | |||||
| 4 | Görsel-işitsel bir eserin yapım öncesinde, yapımında ve yapım sonrasında ihtiyaç duyulan senaryo yazımı, yapım planlaması, kamera kullanımı, ses kaydı, ışık ve kurgu gibi temel görevleri temel düzeyde ve bunlardan en az birini ileri düzeyde yerine getirir. | |||||
| 5 | Sinema ve dijital medyada nasıl anlam yaratıldığını; ekonomi, politika ve kültürün temsil rejimlerini nasıl etkilediğini; üretim, tüketim, dağıtım ve anlamlandırma süreçlerinin anlatıları nasıl şekillendirdiğini tartışır. | X | ||||
| 6 | Etkileşimli film, video yerleştirme, deneysel sinema ve sanal gerçeklik gibi alanlarda dijital medya anlatıları yaratmak için gereken özel teknik ve estetik becerileri temel düzeyde icra eder. | |||||
| 7 | Teknik, entelektüel ve sanatsal bakış açılarını kullanarak bir film veya dijital medya sanatı çalışmasını eleştirel biçimde analiz eder. | |||||
| 8 | İş güvenliği ilkelerini ve etik davranış normlarını takip ederek bir sinema veya dijital medya işinin üretilmesinde yönetici ya da ekip üyesi olarak görev yapar. | |||||
| 9 | Küresel ölçekte çağdaş bilimsel, toplumsal, ekonomik, kültürel, siyasal, kurumsal ve sektörel gelişmelerden haberdardır. | X | ||||
| 10 | Sinema ve dijital medya alanlarını çevreleyen problemleri hukuksal, bilimsel ve profesyonel açılardan tanımlayıp çözüm önerileri geliştirir. | X | ||||
| 11 | Bir yabancı dili kullanarak Sinema ve Dijital Medya alanlarıyla ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale" Level B1). | |||||
| 12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
| 13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. | X | ||||
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest