DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Medyanın Ekonomi Politiği
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
CDM 224
Bahar
3
0
3
5
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
Olgu / Vaka çalışması
Anlatım / Sunum
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu ders, öğrencileri medya ekonomisindeki temel kavramlar, medya endüstrilerinin ekonomik yapılanması ve medya endüstrilerinin ekonomik koşullarının kamusal yaşam üzerindeki etkileri ile tanıştırmayı amaçlar.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Medya kurumlarının kamusal bilgi akışlarını, bilinçli vatandaşlığı ve demokratik değerleri sürdürmeye yönelik işlevlerini ve rollerini açıklayabilecektir
  • Medya kurumlarının ekonomik yapılanmasının siyasi etkilerini tanımlayabilecektir.
  • Çağdaş medya ortamını şekillendiren çeşitli ekonomik güdüleri ve yapıları açıklayabilecektir.
  • Özel ve kamu kurum ve kuruluşlarının rollerini ve işlevlerini karşılaştırabilecektir..
  • Medya üretiminde yer alan emek süreçlerini ve değer biçimlerini tanımlayabilecektir.
  • Medya endüstrilerinin dijital medya teknolojilerinin etkisinde ekonomik yeniden yapılanmasını açıklayabilecektir.
Ders Tanımı Medyanın Politik Ekonomisi, öğrencileri medya ekonomisindeki temel kavramlar, medya endüstrilerinin ekonomik yapılanması ve medya endüstrilerinin ekonomik koşullarının kamusal yaşam üzerindeki etkileri ile tanıştırmak için tasarlanmış bir seminer dersidir. Ders, belirli temel teorik tartışmaları çağdaş dijital medya ortamına genişletir ve genel ekonominin postfordist dönüşümünü, günümüzün ağ toplumunda enformasyon içeriğinin üretiminde yoğun bir şekilde yer alan yaratıcı emek süreçlerini ve yükselen bir ekonomik modalite olarak platform kapitalizmini gözden geçirir.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Derse Giriş
2 Medyanın Ekonomi Politiği Fuchs, pp. 61 – 92.
3 Medya Yoğunlaşması Fuchs, pp. 133 – 173.
4 Türkiye'de Medyanın Ekonomi Politiği Çağrı Kaderoğlu Bulut, “The Political Economy of Media in Turkey: An Infrastructural Analysis”.
5 Küresel Medya "Fuchs, pp. 223 – 264. Arzu Öztürkmen, “Turkish Content: The Historical Rise of the Dizi Genre”."
6 Dijital Medya Ekonomisinde Emek ve Çalışma Fuchs, pp. 265 – 304.
7 İnternet ve Dijital Medya Fuchs, pp. 305 – 331.
8 The Political Economy of Social Media "Jian Lin and Jeroen de Kloet, “TikTok and the platformisation from China: Geopolitical anxieties, repetitive creativities and future imaginaries”."
9 Ara sınav haftası
10 Bilgi Toplumu ve Dijital Kapitalizm Fuchs, pp. 333 – 362.
11 Yapay Zeka Francisco Sierra Caballero and Daniela Inés Monje, “Artificial intelligence and technological accelerationism A critique of cybernetic ideology”
12 Toplumsal Cinsiyet Mickey Lee, “Who knows? Feminist epistemologies, gendered labor, and a political economy of communication”
13 Yöntemler
14 Oyun
15 Final sınavları haftası
16 Final sınavları haftası
Ders Kitabı

Christian Fuchs. Media, Economy and Society: A Critical Introduction. Routledge, 2024.

Joan Pedro-Carañana et al. (eds.) Political Economy of Media and Communication: Methodological Approaches. Routledge, 2024.
Terry Flew et al. (eds). The Digital Media Economy. Sage Publications, 2023.

Önerilen Okumalar/Materyaller

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
50
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
1
40
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
Final Sınavı
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
4
100
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
14
4
56
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
2
12
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
1
22
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
Final Sınavı
    Toplam
150

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Sinema, dijital ve etkileşimli medya alanlarındaki temel anlatısal biçimleri, bu biçimlere dair temel kavramları bilir.

2

Yaratıcılığını, eleştirel düşünme yeteneğini, sinema ve dijital medya sanatlarına özgü ifade biçim ve araçlarını kullanarak anlatılar yaratır.

3

Sinema ve dijital medya sanatlarında uzmanlık gerektiren teknik donanımları ve yazılımları yetkin bir şekilde kullanır

4

Görsel-işitsel bir eserin yapım öncesinde, yapımında ve yapım sonrasında ihtiyaç duyulan senaryo yazımı, yapım planlaması, kamera kullanımı, ses kaydı, ışık ve kurgu gibi temel görevleri temel düzeyde ve bunlardan en az birini ileri düzeyde yerine getirir.

5

Sinema ve dijital medyada nasıl anlam yaratıldığını; ekonomi, politika ve kültürün temsil rejimlerini nasıl etkilediğini; üretim, tüketim, dağıtım ve anlamlandırma süreçlerinin anlatıları nasıl şekillendirdiğini tartışır.

X
6

Etkileşimli film, video yerleştirme, deneysel sinema ve sanal gerçeklik gibi alanlarda dijital medya anlatıları yaratmak için gereken özel teknik ve estetik becerileri temel düzeyde icra eder.

7

Teknik, entelektüel ve sanatsal bakış açılarını kullanarak bir film veya dijital medya sanatı çalışmasını eleştirel biçimde analiz eder.

8

İş güvenliği ilkelerini ve etik davranış normlarını takip ederek bir sinema veya dijital medya işinin üretilmesinde yönetici ya da ekip üyesi olarak görev yapar.

9

Küresel ölçekte çağdaş bilimsel, toplumsal, ekonomik, kültürel, siyasal, kurumsal ve sektörel gelişmelerden haberdardır.

X
10

Sinema ve dijital medya alanlarını çevreleyen problemleri hukuksal, bilimsel ve profesyonel açılardan tanımlayıp çözüm önerileri geliştirir.

X
11

Bir yabancı dili kullanarak Sinema ve Dijital Medya alanlarıyla ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale" Level B1).

12

İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.

13

İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir.

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest