Dersin Adı | Kadın Sineması |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
CDM 217 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 4 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaOlgu / Vaka çalışmasıAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders, kadın yönetmenlerin filmlerinde, kadın deneyimine odaklanan filmlerde ve kadın bakış açısıyla çekilmiş filmlerde kadınların temsiline odaklanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu derste, toplumsal cinsiyet ve sinema hakkındaki okumaların ışığında bir dizi kadın filmi incelenmektedir. Her hafta bir film izlemeniz ve derse gelmeden önce verilen metinleri okumanız beklenmektedir. Sınıf zamanını konuyu genişletmek ve filmi tartışmak için kullanacağız. Değerlendirme bir ara sınav, bir final projesi ve katılım üzerinden yapılacaktır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse giriş. Kadın Deneyiminin Temsili. https://feministfrequency.com/video/the-bechdel-test-for-women-in-movies/ Salı, Ziya Demirel, 2015 (12 dk) Buhar, Abdurrrahman Öner, 2012 (12 dk) | The Bechdel test: https://bechdeltest.com Okuma: http://thehathorlegacy.com/why-film-schools-teach-screenwriters-not-to-pass-the-bechdel-test/ |
2 | Toplumsal Cinsiyet ve Temsil | John Berger “Chapter 3” Ways of Seeing. Penguin, 1972. pp. 45-64. John Berger, Episode 2, Ways of Seeing, BBC documentary. 1972. Codes of Gender Lecture 1 & 2, Sut Jhally, Media Education Foundation: https://vimeo.com/83762524 https://vimeo.com/83764949 |
3 | Erken Dönem Kadın Sinemacılar. The Cabbage Fairy, Alice Guy Blache, 1896. BFI Anthology: Early Women Filmmakers, 1911-1940 (Selection of Films from the anthology) Dance, Girl, Dance, Dorothy Arzner (1940) | Pamela Hutchinson “Where to begin with early women filmmakers” British Film Institute, 2019. (https://www2.bfi.org.uk/news-opinion/news-bfi/features/where-begin-early-women-filmmakers) Alice Guy Blache “Women’s Place in Photoplay Production” The Moving Picture World. Vol.XXI, No.2 (July 1914), p.195. Pamela B. Green, Be Natural: The Untold Story of Alice Guy-Blaché. 2018. Women Film Pioneers Project, Columbia University (https://wfpp.cdrs.columbia.edu/) |
4 | Erkek bakışı. Rear Window, Alfred Hitchcock, 1954 (112 min) | Laura Mulvey “Visual Pleasure and Narrative Cinema” Screen, Volume 16, Issue 3, Autumn 1975, pp. 6–18. Tania Modleski “Chapter 5: The Master’s Dollhouse: Rear Window” in The Women Who Knew Too Much. Hitchcock and Feminist Theory. Taylor and Francis. 1988, pp.72-85. |
5 | Kadın Bakışı. The Love Witch, Anna Biller, 2017 (120 min) | Christopher Heron “A Woman Constructing Her World: Anna Biller Interview” The Seventh Art Online. Apr 5, 2017. http://theseventhart.org/anna-biller-interview-the-love-witch/ UCTV Interview with Anna Biller: https://www.youtube.com/watch?v=6wjMnxB9xTg |
6 | Feminist Bakış. Jean Dielmann, 23, Quai du Commerce, 1080 Bruxelles, Chantal Akerman, 1975 (3 h 21 min) | Carina Yervasi “Dislocating the domestic in Chantal Akerman's Jeanne Dielman” Sites, Vol. 4:2, pp. 385-398. Marsha Kinder “Reflections on Jeanne Dielman” Film Quarterly, Vol. 30, No. 4 (Summer, 1977), pp. 2-8. |
7 | Kızkardeşlik. Thelma and Louise, Ridley Scott (1991) | Sharon Willis “Hardware and Hardbodies, What Do Women Want? A Reading of Thelma and Louise” in Film Theory Goes to the Movies. Cultural Analysis of Contemporary Film. Eds. J. Collins, A. P. Collins, H. Radner. Taylor & Francis, 2012, pp.120-128. Brenda Cooper “‘Chick Flicks’ as Feminist Texts: The Appropriation of the Male Gaze in Thelma & Louise” Women's Studies in Communication. Volume 23, 2000 - Issue 3, pp. 277-306. |
8 | Ara sınav | |
9 | Annelik. The Lost Daughter, Maggie Gyllenhaal, 2021 (120 min) | Stiliana Milkova “Mothers, Daughters, Dolls: On Disgust in Elena Ferrante’s La fi glia oscura” Italian Culture, Vol. xxxi No. 2, September 2013, 91-109. Chloe Benson (2022) “An adaptation: The Lost Daughter (2021),” Journal of Bisexuality. 22:3, 459-462. |
10 | Irk ve Toplumsal Cinsiyet. The Watermelon Woman, Cheryl Dunye, 1996 (90 min). Forum: Barbie | Catherine Zimmer “Histories of The Watermelon Woman: Reflexivity between Race and Gender” Camera Obscura 68, Volume 23, Number 2, 41-66. 2008. bell hooks “The oppositional gaze: Black female spectator” Black Looks: Race and Representation. South End Press, 1992, pp. 115-132. |
11 | Kuir Dişillikler. Portrait of a lady on Fire. Celine Sciamma. 2019 (119 min) | Albertine Fox “Hearing the Crackles in the Background: Listening and Female Intimacy in Portrait of a Lady on Fire” Screen Queens. 14 April 2020. Alice Blackhurst “The defiant muse” LA Review of Books. 22 December 2019. (https://lareviewofbooks.org/article/the-defiant-muse/) |
12 | Trans-dişillikler. A Fantastic Woman, Sebastian Lelio (2017). Forum: Barbie | Jose Teodoro “A Fantastic Woman” Film Comment, Vol.54, Iss.1 (Jan-Feb 2018), pp.71-72. Penny Miles “A Fantastic Woman highlights Chile’s long battle for LGBTI rights” The Conversation, March 7, 2018. (https://theconversation.com/oscar-for-a-fantastic-woman-highlights-chiles-long-battle-for-lgbti-rights-92956) |
13 | Sınıf ve Toplumsal Cinsiyet. Tereddüt, Yeşim Ustaoğlu, 2016 (105 min) | Susan Hayward “Class” in Cinema Studies: The Key Concepts. Routledge, 2013, pp. 59–64. Zeynep Kurtuluş Korkman “Film Review: Clair obscur/Tereddüt” Journal of Middle East Women's Studies. 14(2). 2018, pp. 230-232. |
14 | Final projesi | |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Dersin gözden geçirilmesi |
Ders Kitabı | |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 20 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | 1 | 40 |
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 40 |
Final Sınavı | ||
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 100 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | ||
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | 1 | 23 | |
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 23 | |
Final Sınavı | |||
Toplam | 120 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Sinema, dijital ve etkileşimli medya alanlarındaki temel anlatısal biçimleri, bu biçimlere dair temel kavramları bilir. | X | ||||
2 | Yaratıcılığını, eleştirel düşünme yeteneğini, sinema ve dijital medya sanatlarına özgü ifade biçim ve araçlarını kullanarak anlatılar yaratır. | |||||
3 | Sinema ve dijital medya sanatlarında uzmanlık gerektiren teknik donanımları ve yazılımları yetkin bir şekilde kullanır | |||||
4 | Görsel-işitsel bir eserin yapım öncesinde, yapımında ve yapım sonrasında ihtiyaç duyulan senaryo yazımı, yapım planlaması, kamera kullanımı, ses kaydı, ışık ve kurgu gibi temel görevleri temel düzeyde ve bunlardan en az birini ileri düzeyde yerine getirir. | |||||
5 | Sinema ve dijital medyada nasıl anlam yaratıldığını; ekonomi, politika ve kültürün temsil rejimlerini nasıl etkilediğini; üretim, tüketim, dağıtım ve anlamlandırma süreçlerinin anlatıları nasıl şekillendirdiğini tartışır. | |||||
6 | Etkileşimli film, video yerleştirme, deneysel sinema ve sanal gerçeklik gibi alanlarda dijital medya anlatıları yaratmak için gereken özel teknik ve estetik becerileri temel düzeyde icra eder. | X | ||||
7 | Teknik, entelektüel ve sanatsal bakış açılarını kullanarak bir film veya dijital medya sanatı çalışmasını eleştirel biçimde analiz eder. | |||||
8 | İş güvenliği ilkelerini ve etik davranış normlarını takip ederek bir sinema veya dijital medya işinin üretilmesinde yönetici ya da ekip üyesi olarak görev yapar. | X | ||||
9 | Küresel ölçekte çağdaş bilimsel, toplumsal, ekonomik, kültürel, siyasal, kurumsal ve sektörel gelişmelerden haberdardır. | |||||
10 | Sinema ve dijital medya alanlarını çevreleyen problemleri hukuksal, bilimsel ve profesyonel açılardan tanımlayıp çözüm önerileri geliştirir. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Sinema ve Dijital Medya alanlarıyla ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale" Level B1). | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest