Dersin Adı | Yönetim ve Maliyet Muhasebesi |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BA 350 | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaProblem çözmeSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Maliyet muhasebesi bilgisi yöneticilerin karar verme süreçlerine destek olarak işletmelere değer katmaktadır. Bu dersin temel amacı maliyet bilgisinin üretilmesi, yönetim planlaması ve kontrolu ile karar vermede kullanılacak maliyet bilgisinin hangi yöntemlerle elde edilebileceğini açıklamaktır. Diğer bir ifadeyle bu ders maliyet bilgisinin tanımlanması, ölçülmesi ve toplanması, analizi, hazırlanması, yorumlanması ve işletmenin hedeflerine ulaşabilmesine yardımcı olmak üzere yöneticilere raporlanmasını ele almaktadır. Derste önce maliyet hesaplamalarının nasıl yapılacağı daha sonra ise bu bilgilerin karar vermede nasıl kullanılacağı ele alınacaktır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu derste maliyet ve yönetim muhasebesinin temel kavramları anlatılacaktır. Giderlerin sınıflandırılması, gider, maliyet, zarar kavramlarının açıklanması, maliyet unsurları ve üretilen mamullerin maliyeti incelenecek, safha ve sipariş maliyetleme teknikleri anlatılacaktır. Dersin yönetim muhasebesine ayrılan kısmında ise maliyet hacim kar analizleri, değişken maliyetleme, bütçeleme ve sapma analizleri gibi muhasebe bilgisinin planlama ve kontrol analizlerinde kullanımı ele alınmaktadır. Derste ayrıca muhasebe bilgisinin kısa vadeli yönetim kararlarında – dışarıdan satınalma, kıt kaynakların etkin kullanımı vb.- nasıl kullanılacağı da gösterilmektedir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Yönetici ve Yönetim Muhasebesi | Williams et al.: Chapter 16; Datar&Rajan: Chapter 1 |
2 | Temel maliyet kavramları ve maliyetlerin sınıflandırılması | Williams et al.: Chapter 16; Datar&Rajan: Chapter 2 |
3 | Üretim işletmelerinin finansal tabloları | Williams et al.: Chapter 16; Datar&Rajan: Chapter 2 |
4 | Maliyet, hacim, kar ilişkileri | Williams et al.: Chapter 20; Datar&Rajan: Chapter 3 |
5 | Sipariş maliyetleme | Williams et al.: Chapter 17; Datar&Rajan: Chapter 4 |
6 | Faaliyet bazında maliyetleme | Williams et al.: Chapter 17; Datar&Rajan: Chapter 5 |
7 | Faaliyet bazında maliyetleme | Williams et al.: Chapter 17; Datar&Rajan: Chapter 5 |
8 | Ara Sınav | |
9 | Destek Safha maliyet sistemi | Williams et al.: Chapter 18; Datar&Rajan: Chapter 18 |
10 | Departmanı Maliyetlerinin Tahsisi: Ortak Maliyetler ve Gelirler | Datar&Rajan: Chapter 15 |
11 | Değişken maliyetleme | Datar&Rajan: Chapter 9 |
12 | İşletme bütçelerinin temelleri | Williams et al.:Chapter 23; Datar&Rajan: Chapter 6 |
13 | Esnek bütçelerin temelleri - Direkt maliyetler ve genel üretim giderleri sapmaları | Williams et al.: Chapter 23; Datar&Rajan: Chapter 7&8 |
14 | Kısa vadeli yönetim kararları – kıt kaynaklar, satınalma üretme vb. | Williams et al.:Chapter 21; Datar&Rajan: Chapter 12 |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final sınavı |
Ders Kitabı | Williams, J.R., Haka, S.F., Better, M.S., Carcello, J.V. (2021), Financial & Managerial Accounting. The basis for business decisions, 19th Edition, McGraw-Hill Education, ISBN10: 1260247937 (Online book and assessment tool) |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Horngren’s Cost Accounting: A Managerial Emphasis by Datar, Srikant M, Rajan, Madhav V., Pearson Prentice Hall, 17th edition |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 30 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 2 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 20 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 30 | |
Final Sınavı | 1 | 30 | |
Toplam | 170 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Alanında teorik ve pratik bilgi ve beceriler kazanır. | X | ||||
2 | Sorunlara analitik ve bütünsel bir bakış açısıyla yaklaşır. | X | ||||
3 | Küresel ve yerel muhasebe ve denetim standartları hakkında bilgi sahibidir. | X | ||||
4 | Muhasebe ve denetim problemlerine ilişkin bulgu ve çözümleri yazılı ve sözlü formatta aktarır. | |||||
5 | Muhasebe ve diğer yönetim bilgi sistemleri ile kuruluşların performansını eleştirel olarak değerlendirir. | |||||
6 | İş hayatında karşılaşılan gerçek durumlar için yenilikçi ve yaratıcı bir yaklaşım kullanır. | |||||
7 | Muhasebe ve denetimin temel alanlarında edinilen bilgileri stratejik bir bakış açısıyla bir araya getirir. | X | ||||
8 | Alanıyla ilgili çalışmalarda bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. | |||||
9 | Hem liderlik hem de takım çalışması becerilerini etkin ve verimli bir takım üyesi olarak gösterir. | |||||
10 | İş kararlarını verirken ve değerlendirirken etik bir bakış açısına ve sosyal duyarlılığa sahip olur. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak işletmecilik alanı ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1). | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirebilir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest