| Dersin Adı | Yapı Bilgi Modellemesi |
| Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| ARCH 430 | Güz/Bahar | 2 | 2 | 3 | 4 |
| Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
| Dersin Dili | İngilizce | |||||
| Dersin Türü | Seçmeli | |||||
| Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
| Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
| Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
| Dersin Koordinatörü | - | |||||
| Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
| Yardımcı(ları) | - | |||||
| Dersin Amacı | Bu ders Yapı Bilgi Modellemesi (BIM) konseptlerini temelleri ve pratiğe yönelik yönleriyle keşfetmeyi amaçlar. Bu derste öğrenci bilgi teknolojilerinin yapı pratiğini nasıl yeniden şekillendirdiği açılarından BIM’i anlayacaktır.Bu ders yazılım becerilerini geliştirmek yerine mimarlık, mühendislik ve inşaat (AEC) sektöründe BIM’in işbirlikçi, bağıntılı ve ölçeklendirilebilir yönlerini keşfetmek üzerine kuruludur. |
| Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Ders Tanımı | Dönem boyunca öğrenciler çeşitli farklı açılardan BIM uygulamaları üzerine daimi bir araştırma yürüteceklerdir. Dersin seminerleri kapsamında öğrenciler çeşitli yazılım ve BIM uygulamalarını keşfedeceklerdir. Her öğrencinin en az iki sunum yapması beklenmektedir. |
| Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
|
| Temel Ders | |
| Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
| Destek Dersleri | ||
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
| 1 | BIM’e Giriş ve Archicad Tanıtımı / AEC iş akışları, LOD seviyeleri, Archicad arayüzü | Ders izlencesi, BIM Handbook Bölüm 1, Archicad EDU lisansı |
| 2 | Arsa Verisi Girişi ve Çevresel Analiz / Topografya, güneş çalışmaları, iklim verileri | Archicad Mesh Tool, Coğrafi veri, Güneş analizi aracı |
| 3 | Kütle Etüdü ve Yerleşim Stratejisi / Hacim çalışmaları, zonlama, yönlenme | Zemin şemaları, Archicad Morph Aracı |
| 4 | Kat Planı Geliştirme / Duvar, döşeme, açıklık araçlarıyla modelleme | Archicad duvar/döşeme/pencere araçları, modelleme eğitimi |
| 5 | Dikey Sirkülasyon ve Çok Katlı Modelleme / Merdiven ve asansör oluşturma, kat ayarları | Archicad Merdiven Aracı, Kat Yöneticisi, Kompozit yapılar |
| 6 | Kesit, Görünüş ve 3D Görseller / Modelden 2D çizim elde etme | Archicad Kesit-Görünüş işaretleyicileri, Grafik ayarlar |
| 7 | Veri Odaklı Modelleme ve Sınıflandırmalar / Eleman ID’leri, malzeme bilgileri, özellik tanımları | IFC sınıflandırmaları, Eleman Çizelgeleri, BIMcloud (opsiyonel) |
| 8 | Ara Sınav (Vize) - Proje Teslimi / Arsa yerleşimi, 1 kat planı, 1 kesit, 3D görseller | PLN dosyası + PDF pafta + 300 kelimelik proje özeti |
| 9 | Ara Sınavlar | Hazırlık yok |
| 10 | Model Koordinasyonu ve BIM / İş Akışları Katman yönetimi, model kontrolü | Çakışma kontrolü mantığı, Model karşılaştırma (BIMcloud) |
| 11 | Malzeme, Yapı Elemanları ve Detaylar / Kaplamalar, bileşenler, temel yapı detayları | Özel malzeme kütüphanesi, Detay aracı |
| 12 | İç Mekân Yerleşimi ve Fonksiyon Şeması / Mobilyalar, mutfak, ıslak hacim, zon aracı | Archicad Obje Kütüphanesi, Zone Tool |
| 13 | Dokümantasyon ve Açıklama Araçları / Pafta yönetimi, ölçülendirme, etiketleme | Layout Book, Otomatik ölçü, Açıklama & Tablolar |
| 14 | Sunum ve Görselleştirme Teknikleri / Render alma, BIMx, görsel anlatım | BIMx Viewer, Twinmotion |
| 15 | Final Proje Teslimi ve Sunum / Jüri sunumu ve tüm pafta dosyaları | PDF paftalar, PLN dosyası, BIMx Hyper-model (opsiyonel) |
| 16 | Dönemin gözden geçirilmesi |
| Ders Kitabı | Eastman, C., Teicholz, P., Sacks, R., & Liston, K. (2018). BIM Handbook: A Guide to Building Information Modeling for Owners, Designers, Engineers, Contractors, and Facility Managers (3rd Ed.) Wiley |
| Önerilen Okumalar/Materyaller | Graphisoft Learn (https://learn.graphisoft.com), Graphisoft BIM Classes (Edu Webinar Serileri), Succar, B. (2009). Building Information Modelling Framework |
| Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
| Katılım | 1 | 10 |
| Laboratuvar / Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 1 | 10 |
| Portfolyo | ||
| Ödev | 1 | 40 |
| Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
| Proje | 1 | 40 |
| Seminer/Çalıştay | ||
| Sözlü Sınav | ||
| Ara Sınav | ||
| Final Sınavı | ||
| Toplam |
| Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 4 | 100 |
| Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | ||
| Toplam |
| Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | 2 | |
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
| Arazi Çalışması | |||
| Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 1 | 4 | |
| Portfolyo | |||
| Ödev | 14 | 1 | |
| Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
| Proje | 1 | 2 | |
| Seminer/Çalıştay | |||
| Sözlü Sınav | |||
| Ara Sınavlar | |||
| Final Sınavı | |||
| Toplam | 112 |
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Profesyonel düzeyde mimarlık hizmeti verir. | X | ||||
| 2 | Tasarım ve inşaat pratiklerinde karşılaşılan karmaşık problemlerin bireysel ve takım halinde çözümlerinde sorumluluk alır. | X | ||||
| 3 | Proje hizmetlerinin sağlanması süreçlerinde diğer disiplinlerle eşgüdüm ve işbirliği sağlamak için gereken yöntemleri kavrar. | X | ||||
| 4 | Mimari tasarım ve uygulama kaynaklı yöntemleri, kavramları ve teorileri anlar, yorumlar ve değerlendirir. | X | ||||
| 5 | Çevreye ve toplumsal meselelere duyarlı, farklı ölçeklerdeki mimari stratejileri üretir. | X | ||||
| 6 | Yapılı çevrenin üretimi süreçlerindeki çeşitliliği, küresel kültür ve tarihsel gelenekler ile yorumlayarak eleştirel bir kavrayış geliştirir. | |||||
| 7 | Yapı malzemelerinin, ürünlerinin ve bileşenlerinin yapı sistemleri içerisindeki performanslarına dair teorik ve teknik bilgiyi uygular. | X | ||||
| 8 | Güncel bilgi ve bilgisayar tabanlı iletişim teknoloji ve araçlarını kullanarak mimari fikir ve önerileri sözlü, yazılı ve görsel olarak sunar. | X | ||||
| 9 | Mimari sorunların çözümü için edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip öğrenme gereksinimlerini ve süreçlerini yönlendirerek eleştirel düşünce ve tasarım üretir. | X | ||||
| 10 | Mimarlık alanında kendisini sürekli yenileme ve eğitme insiyatifini gösterir ve yaşam boyu öğrenme yaklaşımı geliştirir. | X | ||||
| 11 | Bir yabancı dili kullanarak Mimarlık ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1) | X | ||||
| 12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
| 13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. | |||||
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest