DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Yapı Bilgi Modellemesi
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
ARCH 430
Güz/Bahar
2
2
3
4
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri -
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu ders Yapı Bilgi Modellemesi (BIM) konseptlerini temelleri ve pratiğe yönelik yönleriyle keşfetmeyi amaçlar. Bu derste öğrenci bilgi teknolojilerinin yapı pratiğini nasıl yeniden şekillendirdiği açılarından BIM’i anlayacaktır.Bu ders yazılım becerilerini geliştirmek yerine mimarlık, mühendislik ve inşaat (AEC) sektöründe BIM’in işbirlikçi, bağıntılı ve ölçeklendirilebilir yönlerini keşfetmek üzerine kuruludur.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • BIM kavramlarına dair gelişmiş bir anlayışa sahip olabilecektir.
  • Mimari pratiklerin geleceği için öngörüde bulunabilme yeteneği geliştirecektir.
  • Mezuniyet sonrasında çalışacağı sektör hakkında kapsamlı bilgi sahibi olacaktır.
  • BIM ortamı için temel yazılım yeteneklerini geliştirip araştırabilecektir.
  • Sektörde meslektaşlarına BIM iş akışı konularını açıklayabilecektir
Ders Tanımı Dönem boyunca öğrenciler çeşitli farklı açılardan BIM uygulamaları üzerine daimi bir araştırma yürüteceklerdir. Dersin seminerleri kapsamında öğrenciler çeşitli yazılım ve BIM uygulamalarını keşfedeceklerdir. Her öğrencinin en az iki sunum yapması beklenmektedir.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 BIM’e Giriş ve Archicad Tanıtımı / AEC iş akışları, LOD seviyeleri, Archicad arayüzü Ders izlencesi, BIM Handbook Bölüm 1, Archicad EDU lisansı
2 Arsa Verisi Girişi ve Çevresel Analiz / Topografya, güneş çalışmaları, iklim verileri Archicad Mesh Tool, Coğrafi veri, Güneş analizi aracı
3 Kütle Etüdü ve Yerleşim Stratejisi / Hacim çalışmaları, zonlama, yönlenme Zemin şemaları, Archicad Morph Aracı
4 Kat Planı Geliştirme / Duvar, döşeme, açıklık araçlarıyla modelleme Archicad duvar/döşeme/pencere araçları, modelleme eğitimi
5 Dikey Sirkülasyon ve Çok Katlı Modelleme / Merdiven ve asansör oluşturma, kat ayarları Archicad Merdiven Aracı, Kat Yöneticisi, Kompozit yapılar
6 Kesit, Görünüş ve 3D Görseller / Modelden 2D çizim elde etme Archicad Kesit-Görünüş işaretleyicileri, Grafik ayarlar
7 Veri Odaklı Modelleme ve Sınıflandırmalar / Eleman ID’leri, malzeme bilgileri, özellik tanımları IFC sınıflandırmaları, Eleman Çizelgeleri, BIMcloud (opsiyonel)
8 Ara Sınav (Vize) - Proje Teslimi / Arsa yerleşimi, 1 kat planı, 1 kesit, 3D görseller PLN dosyası + PDF pafta + 300 kelimelik proje özeti
9 Ara Sınavlar Hazırlık yok
10 Model Koordinasyonu ve BIM / İş Akışları Katman yönetimi, model kontrolü Çakışma kontrolü mantığı, Model karşılaştırma (BIMcloud)
11 Malzeme, Yapı Elemanları ve Detaylar / Kaplamalar, bileşenler, temel yapı detayları Özel malzeme kütüphanesi, Detay aracı
12 İç Mekân Yerleşimi ve Fonksiyon Şeması / Mobilyalar, mutfak, ıslak hacim, zon aracı Archicad Obje Kütüphanesi, Zone Tool
13 Dokümantasyon ve Açıklama Araçları / Pafta yönetimi, ölçülendirme, etiketleme Layout Book, Otomatik ölçü, Açıklama & Tablolar
14 Sunum ve Görselleştirme Teknikleri / Render alma, BIMx, görsel anlatım BIMx Viewer, Twinmotion
15 Final Proje Teslimi ve Sunum / Jüri sunumu ve tüm pafta dosyaları PDF paftalar, PLN dosyası, BIMx Hyper-model (opsiyonel)
16 Dönemin gözden geçirilmesi  
Ders Kitabı

Eastman, C., Teicholz, P., Sacks, R., & Liston, K. (2018).

BIM Handbook: A Guide to Building Information Modeling for Owners, Designers, Engineers, Contractors, and Facility Managers (3rd Ed.)

Wiley

Önerilen Okumalar/Materyaller

Graphisoft Learn (https://learn.graphisoft.com), Graphisoft BIM Classes (Edu Webinar Serileri), Succar, B. (2009). Building Information Modelling Framework

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
1
10
Portfolyo
Ödev
1
40
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
1
40
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
Final Sınavı
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
4
100
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
2
32
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
2
Sınıf Dışı Ders Çalışması
14
2
28
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
1
4
Portfolyo
Ödev
14
1
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
1
2
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
Final Sınavı
    Toplam
112

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Profesyonel düzeyde mimarlık hizmeti verir.

X
2

Tasarım ve inşaat pratiklerinde karşılaşılan karmaşık problemlerin bireysel ve takım halinde çözümlerinde sorumluluk alır.

X
3

Proje hizmetlerinin sağlanması süreçlerinde diğer disiplinlerle eşgüdüm ve işbirliği sağlamak için gereken yöntemleri kavrar.

X
4

Mimari tasarım ve uygulama kaynaklı yöntemleri, kavramları ve teorileri anlar, yorumlar ve değerlendirir.

X
5

Çevreye ve toplumsal meselelere duyarlı, farklı ölçeklerdeki mimari stratejileri üretir.

X
6

Yapılı çevrenin üretimi süreçlerindeki çeşitliliği, küresel kültür ve tarihsel gelenekler ile yorumlayarak eleştirel bir kavrayış geliştirir.

7

Yapı malzemelerinin, ürünlerinin ve bileşenlerinin yapı sistemleri içerisindeki performanslarına dair teorik ve teknik bilgiyi uygular.

X
8

Güncel bilgi ve bilgisayar tabanlı iletişim teknoloji ve araçlarını kullanarak mimari fikir ve önerileri sözlü, yazılı ve görsel olarak sunar.

X
9

Mimari sorunların çözümü için edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip öğrenme gereksinimlerini ve süreçlerini yönlendirerek eleştirel düşünce ve tasarım üretir.

X
10

Mimarlık alanında kendisini sürekli yenileme ve eğitme insiyatifini gösterir ve yaşam boyu öğrenme yaklaşımı geliştirir.

X
11

Bir yabancı dili kullanarak Mimarlık ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1)

X
12

İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.

13

İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest