| Dersin Adı | Hayatı Tasarlamak, Herkes İçin Mimarlık |
| Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| ARCH 372 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 4 |
| Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
| Dersin Dili | İngilizce | |||||
| Dersin Türü | Seçmeli | |||||
| Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
| Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
| Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
| Dersin Koordinatörü | - | |||||
| Öğretim Eleman(lar)ı | - | |||||
| Yardımcı(ları) | - | |||||
| Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı öğrencilerin kendi disiplinlerine yönelik her türlü insani ihtiyacı algılayabilmelerini ve değerlendirebilmelerini sağlayarak insan odaklı kapsayıcı tasarımlar ve mimari fikirler oluşturma becerisi kazanmalarına yardımcı olmaktır. |
| Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Ders Tanımı | Ders insanı merkezine alarak, disiplinler arası bir ölçekte ihtiyaçlar kavramını irdeleyecek, özelleşmiş ihtiyaçlar üzerine gözlem/araştırmalar yapacak ve öneriler hazırlayacak, populasyonumuzda hızla sayıları artmakta olan yaşlı insanlar ile özürlü insanların ihtiyaçlarına yönelik çözümleri irdeleyecektir. |
| Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
|
| Temel Ders | |
| Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
| Destek Dersleri | X | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
| 1 | Giriş: Geçmişten günümüze insan ve ihtiyaçları | |
| 2 | Mevcut ve olası ihtiyaçlar üzerine tespit / önerme / tartışma | Okumalar / Tartışma |
| 3 | Engellilik türleri ve terminoloji | Okumalar / Tartışma |
| 4 | İnsan odaklı disiplinler ve bütüncül tasarım yaklaşımı | Okumalar / Tartışma |
| 5 | Endüstriyel tasarım / İç Mekan Tasarımı / Mimari Tasarım ve Sehir Bölge Planlama ekseninde ilişkiler, sorumluluklar, farkındalıklar | Okumalar / Tartışma |
| 6 | Dünya’da ve Türkiye’de mevcut düzenlemeler | Ödev Teslimi / Sunum |
| 7 | Kent ölçeğinde, herkes için tasarım | Okumalar / Tartışma |
| 8 | Kent ölçeğinde, herkes için ulaşım ve dolaşım | Okumalar / Tartışma |
| 9 | 1. Ara Sınav | |
| 10 | Yapı ölçeğinde, herkes için tasarım | Okumalar / Tartışma |
| 11 | Yapı ölçeğinde, herkese uygun mekansal kurgu | Okumalar / Tartışma |
| 12 | Yapı ölçeğinde, herkese uygun malzeme ve detaylar | Okumalar / Tartışma |
| 13 | Mimari ve Tasarım özelinde dünyadan çözüm önerileri inceleme / tartışma | Ödev Teslimi / Sunum |
| 14 | Genel değerlendirme | Okumalar / Tartışma |
| 15 | Proje Sunum / değerlendirme | Proje Teslimi / Sunum |
| 16 | Final Sınavı |
| Ders Kitabı | - Sürmen, Ş. (1995). “Özürlüler ve Yaşlılarla İlgili Mimari Ölçüler, Standartlar, Uygulamalar”. İ.T.Ü. Çevre ve Şehircilik Uygulama Araştırma Merkezi, İstanbul. - Sungur Ergenoğlu, A. (2013). Mimarlıkta Kapsayıcılık: "Herkes için Tasarım", YTÜ Basım Yayın Merkezi, ISBN:978-975-461-502-9 |
| Önerilen Okumalar/Materyaller | - Dostoğlu, N., Şahin, E., Taneli, Y., (2009). “Evrensel Tasarım: Tanımlar, Hedefler, İlkeler”, Mimarlık Dergisi, sayı: 347. - Duncan, R. (2007). “Universal Design – Clarification and Development: A Report for the Ministry of the Environment, Government of Norway”. NC State University, The Center for Universal Design. - Story, M. F., Mueller, J.L., Mace, R.L. (1998). “The Universal Design File: Designing for People of All Ages and Abilities". NC State University, The Center for Universal Design. - Sürmen, Ş. (2008). “Özürlüler ve Yaşlılar İçin Ulaşılabilir Çevre Tasarımı, Eğitim Notları”. TMMOB Mimarlar Odası, Sürekli Mesleki Gelişim Merkezi. - Mekanlarda Erişilebilirlik, Kullanılabilirlik ve Yaşanabilirlik, (2015/3), TMMOB, Ankara Şubesi, Dosya 36. - Tasarım ve Özgürlük: Engelli İnsanlar ve Herkes için Tasarım, (2007), TMMOB, Ankara Şubesi, Bülten 46, Dosya 04, Ocak. - https://www.ada.gov/2010ADAstandards_index.htm - http://www.ithacastudy.eu/ |
| Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
| Katılım | 1 | 15 |
| Laboratuvar / Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
| Portfolyo | ||
| Ödev | 1 | 20 |
| Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
| Proje | 1 | 25 |
| Seminer/Çalıştay | ||
| Sözlü Sınav | ||
| Ara Sınav | 1 | 10 |
| Final Sınavı | 1 | 30 |
| Toplam |
| Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 4 | 70 |
| Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 30 |
| Toplam |
| Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 6 | 1 | 6 |
| Arazi Çalışması | |||
| Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
| Portfolyo | |||
| Ödev | 1 | 20 | |
| Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
| Proje | 1 | 30 | |
| Seminer/Çalıştay | |||
| Sözlü Sınav | |||
| Ara Sınavlar | 1 | 3 | |
| Final Sınavı | 1 | 3 | |
| Toplam | 110 |
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Profesyonel düzeyde mimarlık hizmeti verir. | X | ||||
| 2 | Tasarım ve inşaat pratiklerinde karşılaşılan karmaşık problemlerin bireysel ve takım halinde çözümlerinde sorumluluk alır. | X | ||||
| 3 | Proje hizmetlerinin sağlanması süreçlerinde diğer disiplinlerle eşgüdüm ve işbirliği sağlamak için gereken yöntemleri kavrar. | X | ||||
| 4 | Mimari tasarım ve uygulama kaynaklı yöntemleri, kavramları ve teorileri anlar, yorumlar ve değerlendirir. | X | ||||
| 5 | Çevreye ve toplumsal meselelere duyarlı, farklı ölçeklerdeki mimari stratejileri üretir. | X | ||||
| 6 | Yapılı çevrenin üretimi süreçlerindeki çeşitliliği, küresel kültür ve tarihsel gelenekler ile yorumlayarak eleştirel bir kavrayış geliştirir. | X | ||||
| 7 | Yapı malzemelerinin, ürünlerinin ve bileşenlerinin yapı sistemleri içerisindeki performanslarına dair teorik ve teknik bilgiyi uygular. | X | ||||
| 8 | Güncel bilgi ve bilgisayar tabanlı iletişim teknoloji ve araçlarını kullanarak mimari fikir ve önerileri sözlü, yazılı ve görsel olarak sunar. | X | ||||
| 9 | Mimari sorunların çözümü için edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip öğrenme gereksinimlerini ve süreçlerini yönlendirerek eleştirel düşünce ve tasarım üretir. | X | ||||
| 10 | Mimarlık alanında kendisini sürekli yenileme ve eğitme insiyatifini gösterir ve yaşam boyu öğrenme yaklaşımı geliştirir. | X | ||||
| 11 | Bir yabancı dili kullanarak Mimarlık ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1) | X | ||||
| 12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
| 13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. | X | ||||
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest