Dersin Adı | Psikolojinin Felsefi Temelleri |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSY 411 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Psikolojinin temelini oluşturan felsefi düşünceleri öğrenciye tanıtarak, psikoloji alanında daha soyut ve eleştirel bir bakış açısı kazanmasına yardımcı olmak. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Felsefenin temel alanlarını oluşturan ve psikoloji ile yakın ilişkisi bulunan zihin felsefesi, dil felsefesi ve bilim felsefesinin temel sorunları bu dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin İzlencesi & Giriş | Hergenhahn, B.R. (2014) An Introduction to the History of Psychology 7th Edition. Bölüm 1, ss. 1-21 |
2 | Kavramsal Çerçeve - Felsefin Doğası ve Felsefe Soruları | On the Nature and Problems of Philosophy Reading: Bertrand Russell, “The Value of Philosophy”, within The Problems of Philosophy, (ss. 89-94). |
3 | Antik Felsefede Psikolojinin Temelleri - Plato: Ruh ve Toplum | Plato, The Republic, Phaedo'dan seçme okumalar |
4 | Antik Felsefede Psikolojinin Temelleri - Aristoteles: Ruhun İşlevleri | Aristotle, On the Soul'dan seçme okumalar |
5 | Erken Modern Felsefede Psikolojinin Temelleri - Kartezyen Düalizm: Zihin ve Beden | René Descartes, Meditations'dan seçme okumalar |
6 | Erken Modern Felsefede Psikolojinin Temelleri - Spinoza ve Duygulanım Psikolojisi | Baruch Spinoza, The Ethics'den seçme okumalar |
7 | Ara sınav için gözden geçirme | Hergenhahn, B.R. (2014) An Introduction to the History of Psychology 7th Edition. Bölüm 7, ss.195-219 |
8 | Ara sınav | |
9 | Geç Modern Felsefede Felsefi Psikoloji - Kant: Pratik Akıl | Immanuel Kant, Fundamental Principles of the Metaphysics of Morals'dan seçme okumalar |
10 | Geç Modern Felsefede Felsefi Psikoloji - Schopenhauer: İrade, Özgür irade ve Determinizm | Arthur Schopenhauer, On the Freedom of the Will and The World as Will and Representation'dan seçme okumalar |
11 | Geç Modern Felsefede Felsefi Psikoloji - Marx: Yabancılaşmanın Psikolojisi ve Meta Fetişizmi | Karl Marx, Economic and Philosophical Manuscripts and Capital Volume 1'den seçme okumalar |
12 | Geç Modern Felsefede Felsefi Psikoloji - Nietzsche: Güç İstenci ve Yeni Psikoloji – I | Friedrich Nietzsche, Beyond Good and Evil'dan seçme okumalar |
13 | Geç Modern Felsefede Felsefi Psikoloji - Nietzsche: Güç İstenci ve Yeni Psikoloji – II | Friedrich Nietzsche, Beyond Good and Evil'dan seçme okumalar |
14 | Final sınavı için dersin gözden geçirilmesi | |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final sınavı |
Ders Kitabı | Hergenhahn, B. R. (2014). An introduction to the history of psychology (7th ed.). Cengage Learning ISBN: 9781133958093 |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 40 |
Final Sınavı | 1 | 60 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 60 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 46 | |
Final Sınavı | 1 | 60 | |
Toplam | 180 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Psikoloji alanına özgü temel kavram, kuram, yaklaşımlar (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, sosyal, gelişimsel, istatistiksel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) ve güncel uygulamalarla ilgili bilgiye güncel ders materyalleri ve araç-gereçleri kullanarak sahip olur. | X | ||||
2 | Psikolojinin farklı alt alanlarına yönelik uygulamalar ile ilgili temel bilgi ve becerilere sahip olur. | X | ||||
3 | Psikolojinin farklı alt alanlarında kullanılan ölçme-değerlendirme araçlarına ilişkin temel bilgiye ve psikolojinin farklı alt dallarındaki uygulamaların yürütülmesi açısından uzmanlık gerektirmeyen temel düzey beceriye sahip olur. | |||||
4 | Psikolojiye katkıda bulunabilecek farklı disiplinlerden yararlanır ve psikolojinin bu disiplinlere olan katkısına ilişkin temel bilgilere sahip olur. | |||||
5 | Psikolojinin, bilimsel bir disiplin olarak Türkiye’de konumlanışı, psikoloji alanında geçmişten bugüne yapılan araştırmalar, uygulamalar ve karşılaşılan sorunlar ile ilgili bilgi birikimine sahip olur. | X | ||||
6 | Psikoloji alanında edindiği bilgiyi kullanarak bireysel ve/veya takım olarak araştırma yapma, bilimsel problem çözme ve eleştirel düşünme yaklaşımlarını kullanarak elde ettiği bulguları yorumlama yetkinliğine sahip olur. | |||||
7 | Psikoloji alanında edindiği ölçme-değerlendirme, yöntem ve istatistik bilgilerini kullanarak araştırma hipotezi kurma, araştırma deseni tasarlama, veri toplama, veri analiz etme, bilimsel yazım formatına uygun bir biçimde rapor etme ve yorumlama becerisine sahip olur. | |||||
8 | Psikoloji alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri gerekli olan bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak, psikoloji alanının gelişimine katkı sağlayacak bilimsel çalışmalarda ve toplum yararına olan etkinliklerde, uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliğine sahip olur. | |||||
9 | Psikolojinin etkinlik alanlarındaki ilgili mesleki ve etik değerlere ilişkin bilgiye sahiptir ve psikoloji ile ilgili araştırma ve uygulamalarda bireysel farklılıklara ve insan haklarına saygı gösterir. | |||||
10 | Psikoloji alanı ile ilgili yerli ve yabancı yayınları, alanda kullanılan ölçme-değerlendirme araç-gereçleri ve yazılımlara ilişkin gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yeniler. | |||||
11 | Hem Türkçe hem de İngilizceyi kullanarak psikoloji ile ilgili konularda uzman olan ve olmayan kişilerle yazılı ve sözlü iletişim kurar. | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest