Dersin Adı | Adli Psikoloji |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSY 320 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Servis Dersi | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı adli psikoloji alanına ve psikoloji biliminin hukuki ve cezai adalet sistemleri dâhilindeki uygulamalarına ilişkin genel bir bakış sağlamaktır. Suç ve suç davranışı ile adli psikoloji bilgisi ve pratiği, adli psikologların adalet sistemi içindeki rol ve işlevleri ele alınacaktır. Alanın uygulamalı yönleri üzerinde özellikle durulacaktır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, psikoloji alanındaki araştırma ve teorinin yasal süreci nasıl bilgilendirdiğini göstererek, psikoloji ve hukuk arasındaki ilişkinin anlaşılmasını sağlamak üzere planlanmıştır. Başlıklar; suç ve suçluluk, şiddet, sosyal risk faktörleri, suç mağdurları,düzeltici mekanizmalar, mahkemelerin işleyiş biçimi, çocuk tanıklardan ifade alma ve etik konularını içermektedir. Öğrencilere ilgili teori ve araştırmaların gerçek yaşam olayları ve pratiğine uygulanışı tanıtılacaktır ve uygulama yapmaları sağlanacaktır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Adli Psikolojiye Giriş | Howitt, (2018). Introduction to Forensic and Criminal Psychology. 6th Edition, Pearson. (Bölüm 1-3; sf. 1-40) Bartol, C.R. & Bartol, A.M. (2016). Criminal Behavior: A Psychological Approach (11th ed.). Pearson. (Bölüm 1; sf. 23-49) |
2 | Suç Davranışı | Howitt, (2018). Introduction to Forensic and Criminal Psychology. 6th Edition, Pearson. (Bölüm 5; sf. 64-82) Bartol, C.R. & Bartol, A.M. (2016). Criminal Behavior: A Psychological Approach (11th ed.). Pearson. (Bölüm 2-4; sf. 50-135) |
3 | Çocuk Suçlular | Howitt, (2018). Introduction to Forensic and Criminal Psychology. 6th Edition, Pearson. (Bölüm 6; sf. 83-109) Bartol, C.R. & Bartol, A.M. (2016). Criminal Behavior: A Psychological Approach (11th ed.). Pearson. (Bölüm 6; sf. 164-199) |
4 | Cinsel Suçlar | Howitt, (2018). Introduction to Forensic and Criminal Psychology. 6th Edition, Pearson. (Bölüm 9-10; sf. 159-213) Bartol, C.R. & Bartol, A.M. (2016). Criminal Behavior: A Psychological Approach (11th ed.). Pearson. (Bölüm 12-13; sf. 370-424) |
5 | Zihinsel Hastalıklar ve Suç | Howitt, (2018). Introduction to Forensic and Criminal Psychology. 6th Edition, Pearson. (Bölüm 21; sf. 433-452) Bartol, C.R. & Bartol, A.M. (2016). Criminal Behavior: A Psychological Approach (11th ed.). Pearson. (Bölüm 8; sf. 235-268) |
6 | Görgü Tanıklığı | Howitt, (2018). Introduction to Forensic and Criminal Psychology. 6th Edition, Pearson. (Bölüm 13; sf. 267-292) |
7 | Ara sınav | |
8 | Görgü Tanığı ve Mağdur olarak Çocuklar | Howitt, (2018). Introduction to Forensic and Criminal Psychology. 6th Edition, Pearson. (Bölüm 20; sf. 408-432) |
9 | Kriter Bazlı İfade Analizi | Amado, B. G., Arce, R., Fariña, F. (2015), Undeutsch hypothesis and criteria based content analysis: A meta-analytic review. The European Journal of Psychology Applied to Legal Context, 7(1), 3-12. |
10 | Profillemeye Giriş | Howitt, (2018). Introduction to Forensic and Criminal Psychology. 6th Edition, Pearson. (Bölüm 14-15; sf. 293-329) |
11 | Yalanı Yakalama | Howitt, (2018). Introduction to Forensic and Criminal Psychology. 6th Edition, Pearson. (Bölüm 18-19; sf. 369-407) |
12 | Hatalı İddialar, Hatalı ve Doğru İtiraflar | Howitt, (2018). Introduction to Forensic and Criminal Psychology. 6th Edition, Pearson. (Bölüm 16-17; sf. 330-368) |
13 | Risk Davranışı Tespiti | Howitt, (2018). Introduction to Forensic and Criminal Psychology. 6th Edition, Pearson. (Bölüm 27; sf. 549-577) |
14 | Etik Karar Verme- Karar Verme Mekanizmaları | APA Code of Ethics Klein, G. (2008). Naturalistic decision making. Human factors, 50(3), 456-460. |
15 | Proje Önerilerinin Teslimi ve Dönemin Gözden Geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Howitt, (2018). Introduction to Forensic and Criminal Psychology, 6th Edition, Pearson. ISBN: 978-1-292-18716-7 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Amado, B. G., Arce, R., Fariña, F. (2015), Undeutsch hypothesis and criteria based American Psychological Association. (2017). Ethical principles of psychologists and Bartol, C.R. & Bartol, A.M. (2016). Criminal Behavior: A Psychological Approach (11th Klein, G. (2008). Naturalistic decision making. Human factors, 50(3), 456-460. http://doi: 10.1518/001872008X288385. |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 40 |
Final Sınavı | 1 | 60 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 60 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 4 | 52 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 35 | |
Final Sınavı | 1 | 45 | |
Toplam | 180 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Psikoloji alanına özgü temel kavram, kuram, yaklaşımlar (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, sosyal, gelişimsel, istatistiksel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) ve güncel uygulamalarla ilgili bilgiye güncel ders materyalleri ve araç-gereçleri kullanarak sahip olur. | |||||
2 | Psikolojinin farklı alt alanlarına yönelik uygulamalar ile ilgili temel bilgi ve becerilere sahip olur. | X | ||||
3 | Psikolojinin farklı alt alanlarında kullanılan ölçme-değerlendirme araçlarına ilişkin temel bilgiye ve psikolojinin farklı alt dallarındaki uygulamaların yürütülmesi açısından uzmanlık gerektirmeyen temel düzey beceriye sahip olur. | |||||
4 | Psikolojiye katkıda bulunabilecek farklı disiplinlerden yararlanır ve psikolojinin bu disiplinlere olan katkısına ilişkin temel bilgilere sahip olur. | X | ||||
5 | Psikolojinin, bilimsel bir disiplin olarak Türkiye’de konumlanışı, psikoloji alanında geçmişten bugüne yapılan araştırmalar, uygulamalar ve karşılaşılan sorunlar ile ilgili bilgi birikimine sahip olur. | |||||
6 | Psikoloji alanında edindiği bilgiyi kullanarak bireysel ve/veya takım olarak araştırma yapma, bilimsel problem çözme ve eleştirel düşünme yaklaşımlarını kullanarak elde ettiği bulguları yorumlama yetkinliğine sahip olur. | |||||
7 | Psikoloji alanında edindiği ölçme-değerlendirme, yöntem ve istatistik bilgilerini kullanarak araştırma hipotezi kurma, araştırma deseni tasarlama, veri toplama, veri analiz etme, bilimsel yazım formatına uygun bir biçimde rapor etme ve yorumlama becerisine sahip olur. | |||||
8 | Psikoloji alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri gerekli olan bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak, psikoloji alanının gelişimine katkı sağlayacak bilimsel çalışmalarda ve toplum yararına olan etkinliklerde, uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliğine sahip olur. | X | ||||
9 | Psikolojinin etkinlik alanlarındaki ilgili mesleki ve etik değerlere ilişkin bilgiye sahiptir ve psikoloji ile ilgili araştırma ve uygulamalarda bireysel farklılıklara ve insan haklarına saygı gösterir. | X | ||||
10 | Psikoloji alanı ile ilgili yerli ve yabancı yayınları, alanda kullanılan ölçme-değerlendirme araç-gereçleri ve yazılımlara ilişkin gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yeniler. | |||||
11 | Hem Türkçe hem de İngilizceyi kullanarak psikoloji ile ilgili konularda uzman olan ve olmayan kişilerle yazılı ve sözlü iletişim kurar. | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest