Dersin Adı | Toplumsal Cinsiyet ve Medya |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MCS 370 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Servis Dersi | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | - | |||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders toplumsal cinsiyete bir bilgi kategorisi olarak yaklaşarak toplumsal cinsiyetin medya tarafından nasıl “inşa” edildiğini anlamayı amaçlamaktadır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Medya toplumsal cinsiyetin ‘inşası’nda önemli bir rol oynar ve medya tarafından üretilen uygun cinsiyetin ne olduğunun popüler görüşleri aramızdaki iletişimi de şekillendirir. Bu ders toplumsal cinsiyetin görüntülerini ve medyadaki temsiliyetini araştırıp sorguluyor. Kültürel incelemeler, medya, film ve toplumsal cinsiyet çalışmalarından teoriler kullanarak toplumsal cinsiyetin farklı süreçlerine ve pratiklerine bakarken, özellikle kadınlık, erkeklik ve queer’lik kavramlarının etrafında dolaşıyor. Toplumsal cinsiyeti kimlik inşasının en önemli parçası olarak ele alacağız ve ırk, etnisite, sınıf ve cinsellik gibi kategorilerle kesişim noktalarını da inceleyerek toplumsal cinsiyetin medyadaki temsiliyetinin hayatımızdaki önemini kavrayacağız. Ders, ders anlatımı, gösterim ve tartışmalardan oluşacak ve güncel film, televizyon, reklam ve yeni medya örnekleri ile etkileşime geçeceğiz. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse giriş: Neden medyada toplumsal cinsiyet çalışmalıyız? | Gösterim: Gender in a global perspective, LSE Deparment of Gender Studies Web Sitesi |
2 | Toplumsal cinsiyet, cinsellik ve temsiliyet 1 | G. Tuchman, “The Symbolic Annihilation of Women by the Mass Media.” İçinde Culture and Politics: A Reader, Eds. L. Crothers and C. Lockhart. S. 150-174. New York: St. Martin’s Press, 2000. Gösterim: Kadınların film ve reklamlarda temsiliyeti üzerine örnekler |
3 | Toplumsal cinsiyet, cinsellik ve temsiliyet 2 | M. Gallagher, “Media and the Representation of Gender”. İçinde The Routledge Companion to Media and Gender. S. 23-31. Eds. C. Carter, L. Steiner and L. McLaughin. London and New York: Routledge, 2014. Gösterim: Örnek reklam kampanyası “Dove-Campaign for Real Beauty” |
4 | Medya ve toplumsal cinsiyet: Tarihsel bir değerlendirme | D. Gauntlett, Media, Gender and Identity, London and New York: Routledge, 2002. 3. Bölüm. Gösterim: Örnek film (Ah Belinda), reklam ile Cosmopolitan ve Kadınca gibi dergiler |
5 | Bir gösteri olarak kadınlık | J. Gerhard. “Sex and the City: Carrie Bradshaw's queer postfeminism. Feminist Media Studies”. 5(1), (2005): 37-49. Gösterim: Sex and the City, 4. Sezon, 2. bölüm ‘The Real Me’ (1998-2004, HBO) |
6 | Gösterimdeki erkeklik | L. M. Ta. “Hurt so good: Fight Club, masculine violence, and the crisis of capitalism.” The Journal of American Culture, 29(3), (2006) 265-277. Gösterim: Dövüş Kulübü (David Fincher, 1999) |
7 | Ara Sınav (derste) | |
8 | Toplumsal Cinsiyet ve ırk | L. Young. Fear of the Dark: 'Race', Gender and Sexuality in the Cinema. London & New York: Routledge, 1996. S. 28-40. (Bölüm 2) Gösterim: Stuart Hall: Race - the Floating Signifier ((Kanopy) ve Saartjie Baartman örneği |
9 | Toplumsal cinsiyet ve sınıf | Y. Tasker. Working girls: Gender and sexuality in popular cinema. London & New York: Routledge, 2002. S. 1-18. Gösterim: Class Dismissed: How the TV frames the working class (Kanopy) |
10 | Türkiye’de toplumsal cinsiyet ve medya 1 | E. Yanardağoğlu and I. N. Karam. “The fever that hit Arab satellite television: audience perceptions of Turkish TV series.” Identities, 20(5), (2013): 561-579. Gösterim: Muhteşem Yüzyıl (Magnificent Century, Star TV & Show TV, 2011-2014) |
11 | Türkiye’de toplumsal cinsiyet ve medya 2 | İ. İnceoğlu ve E. Akçalı, “TÜSİAD Televizyon Dizilerinde Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Araştırması”, Mart 2018. Gösterim: Araştırmadaki dizilerden örnek sahneler ve #MeToo kampanyasından örnekler |
12 | Medya ve Queer Teori | J. Storey, Cultural Theory and Popular Culture, London and New York: Routledge, 2018, s. 179-186. Gösterim: Drag King ve Rupaul’s Drag Contest’ten örnekler |
13 | Medyada LGBTQ+ Kimliği | G. Avila-Saavedra, “Nothing queer about queer television: televized construction of gay masculinities”, Media, Culture and Society, Volume: 31 issue: 1, (2009): 5-21. Gösterim: Benim Çocuğum belgeseli, yönetmen: Can Candan. |
14 | Sonuç ve tartışma | |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı | Tarihi ilan edilecektir |
Ders Kitabı | The Routledge Companion to Media and Gender. Editörler: C. Carter, L. Steiner ve L. McLaughin. London and New York: Routledge, 2014. ISBN: 978-0-415-52769-9 (hbk) ISBN: 978-0-203-06691-1 (ebk) |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Yukarıda belirtilmiştir |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 20 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 50 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 2 | 50 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 2 | 32 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | |
Final Sınavı | 1 | 20 | |
Toplam | 110 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Yeni medya ve iletişim alanına temel oluşturan kuram, kavram ve fikirleri eleştirel bir yaklaşımla tartışır ve yorumlar. | X | ||||
2 | Yeni medya ve iletişim alanındaki yapılar, aktörler ve bu alanda rol oynayan diğer etkenler arasındaki ilişkileri eleştirel bir yaklaşımla tartışır. | X | ||||
3 | Yeni medya üretim süreçlerinde kullanılan teknik donanım ve yazılımlarla ilgili temel bilgilere ve kullanım becerilerine sahip olur. | |||||
4 | İçerik üretme, yayma ve sürdürme için gerekli verileri bilimsel yöntemlerle toplayabilir, irdeleyebilir ve kullanabilir. | |||||
5 | Yeni medya ve iletişim alanında edindiği kuramsal bilgileri uygulama alanında kullanır. | X | ||||
6 | Yeni medya ve iletişim alanında uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alabilir. | X | ||||
7 | Ulusal, bölgesel ve küresel konular hakkında araştırmalara dayalı analizler geliştirir ve bu analizleri kamuya anlatabilir. | X | ||||
8 | Yeni medya ve iletişim alanını destekleyen diğer disiplinlere ilişkin temel kuram, kavram ve fikirleri eleştirel bir yaklaşımla tartışır ve bunlardan yararlanır. | X | ||||
9 | Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu bireysel ve toplumsal amaçlar doğrultusunda geliştirir ve kullanır. | X | ||||
10 | Yeni medya ve iletişim alanında yaptığı çalışmalarda toplumsal, bilimsel ve profesyonel etik değerlere sahip olur. | X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak yeni medya ve iletişim alanıyla ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1). | X | ||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirebilir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest