DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Toplumsal Cinsiyet ve Medya
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
MCS 370
Güz/Bahar
3
0
3
5
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Servis Dersi
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı -
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu ders toplumsal cinsiyete bir bilgi kategorisi olarak yaklaşarak toplumsal cinsiyetin medya tarafından nasıl “inşa” edildiğini anlamayı amaçlamaktadır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Toplumsal cinsiyetin medya görüntüleri ve türleri üzerinden inşası ve performe edilişini kavrarlar.
  • Toplumsal cinsiyet ve kimlik ile ilgili ana teorileri kavrarlar.
  • Medyada cinsellik, toplumsal cinsiyet, ırk, etnisite, sınıf ve ulus inşalarına dair eleştirel bir yaklaşım edinirler.
  • Bugünün medyasında toplumsal cinsiyet inşasına dair, dünyadan farklı kültürler ve medyalara bakarak medya okuryazarlığı kazanırlar.
  • Sınıf içi tartışmalar ve aktiviteler sayesinde farklı medya metinlerini inceleme deneyimi kazanırlar.
Ders Tanımı Medya toplumsal cinsiyetin ‘inşası’nda önemli bir rol oynar ve medya tarafından üretilen uygun cinsiyetin ne olduğunun popüler görüşleri aramızdaki iletişimi de şekillendirir. Bu ders toplumsal cinsiyetin görüntülerini ve medyadaki temsiliyetini araştırıp sorguluyor. Kültürel incelemeler, medya, film ve toplumsal cinsiyet çalışmalarından teoriler kullanarak toplumsal cinsiyetin farklı süreçlerine ve pratiklerine bakarken, özellikle kadınlık, erkeklik ve queer’lik kavramlarının etrafında dolaşıyor. Toplumsal cinsiyeti kimlik inşasının en önemli parçası olarak ele alacağız ve ırk, etnisite, sınıf ve cinsellik gibi kategorilerle kesişim noktalarını da inceleyerek toplumsal cinsiyetin medyadaki temsiliyetinin hayatımızdaki önemini kavrayacağız. Ders, ders anlatımı, gösterim ve tartışmalardan oluşacak ve güncel film, televizyon, reklam ve yeni medya örnekleri ile etkileşime geçeceğiz.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Derse giriş: Neden medyada toplumsal cinsiyet çalışmalıyız? Gösterim: Gender in a global perspective, LSE Deparment of Gender Studies Web Sitesi
2 Toplumsal cinsiyet, cinsellik ve temsiliyet 1 G. Tuchman, “The Symbolic Annihilation of Women by the Mass Media.” İçinde Culture and Politics: A Reader, Eds. L. Crothers and C. Lockhart. S. 150-174. New York: St. Martin’s Press, 2000. Gösterim: Kadınların film ve reklamlarda temsiliyeti üzerine örnekler
3 Toplumsal cinsiyet, cinsellik ve temsiliyet 2 M. Gallagher, “Media and the Representation of Gender”. İçinde The Routledge Companion to Media and Gender. S. 23-31. Eds. C. Carter, L. Steiner and L. McLaughin. London and New York: Routledge, 2014. Gösterim: Örnek reklam kampanyası “Dove-Campaign for Real Beauty”
4 Medya ve toplumsal cinsiyet: Tarihsel bir değerlendirme D. Gauntlett, Media, Gender and Identity, London and New York: Routledge, 2002. 3. Bölüm. Gösterim: Örnek film (Ah Belinda), reklam ile Cosmopolitan ve Kadınca gibi dergiler
5 Bir gösteri olarak kadınlık J. Gerhard. “Sex and the City: Carrie Bradshaw's queer postfeminism. Feminist Media Studies”. 5(1), (2005): 37-49. Gösterim: Sex and the City, 4. Sezon, 2. bölüm ‘The Real Me’ (1998-2004, HBO)
6 Gösterimdeki erkeklik L. M. Ta. “Hurt so good: Fight Club, masculine violence, and the crisis of capitalism.” The Journal of American Culture, 29(3), (2006) 265-277. Gösterim: Dövüş Kulübü (David Fincher, 1999)
7 Ara Sınav (derste)
8 Toplumsal Cinsiyet ve ırk L. Young. Fear of the Dark: 'Race', Gender and Sexuality in the Cinema. London & New York: Routledge, 1996. S. 28-40. (Bölüm 2) Gösterim: Stuart Hall: Race - the Floating Signifier ((Kanopy) ve Saartjie Baartman örneği
9 Toplumsal cinsiyet ve sınıf Y. Tasker. Working girls: Gender and sexuality in popular cinema. London & New York: Routledge, 2002. S. 1-18. Gösterim: Class Dismissed: How the TV frames the working class (Kanopy)
10 Türkiye’de toplumsal cinsiyet ve medya 1 E. Yanardağoğlu and I. N. Karam. “The fever that hit Arab satellite television: audience perceptions of Turkish TV series.” Identities, 20(5), (2013): 561-579. Gösterim: Muhteşem Yüzyıl (Magnificent Century, Star TV & Show TV, 2011-2014)
11 Türkiye’de toplumsal cinsiyet ve medya 2 İ. İnceoğlu ve E. Akçalı, “TÜSİAD Televizyon Dizilerinde Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Araştırması”, Mart 2018. Gösterim: Araştırmadaki dizilerden örnek sahneler ve #MeToo kampanyasından örnekler
12 Medya ve Queer Teori J. Storey, Cultural Theory and Popular Culture, London and New York: Routledge, 2018, s. 179-186. Gösterim: Drag King ve Rupaul’s Drag Contest’ten örnekler
13 Medyada LGBTQ+ Kimliği G. Avila-Saavedra, “Nothing queer about queer television: televized construction of gay masculinities”, Media, Culture and Society, Volume: 31 issue: 1, (2009): 5-21. Gösterim: Benim Çocuğum belgeseli, yönetmen: Can Candan.
14 Sonuç ve tartışma
15 Dersin gözden geçirilmesi
16 Final Sınavı Tarihi ilan edilecektir
Ders Kitabı

The Routledge Companion to Media and Gender. Editörler: C. Carter, L. Steiner ve L. McLaughin. London and New York: Routledge, 2014. ISBN: 978-0-415-52769-9 (hbk)

ISBN: 978-0-203-06691-1 (ebk)

Önerilen Okumalar/Materyaller

 Yukarıda belirtilmiştir

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
20
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
30
Final Sınavı
1
50
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
2
50
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
50
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
16
2
32
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
1
10
Final Sınavı
1
20
    Toplam
110

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Yeni medya ve iletişim alanına temel oluşturan kuram, kavram ve fikirleri eleştirel bir yaklaşımla tartışır ve yorumlar.

X
2

Yeni medya ve iletişim alanındaki yapılar, aktörler ve bu alanda rol oynayan diğer etkenler arasındaki ilişkileri eleştirel bir yaklaşımla tartışır.

X
3

Yeni medya üretim süreçlerinde kullanılan teknik donanım ve yazılımlarla ilgili temel bilgilere ve kullanım becerilerine sahip olur.

4

İçerik üretme, yayma ve sürdürme için gerekli verileri bilimsel yöntemlerle toplayabilir, irdeleyebilir ve kullanabilir.

5

Yeni medya ve iletişim alanında edindiği kuramsal bilgileri uygulama alanında kullanır.

X
6

Yeni medya ve iletişim alanında uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alabilir.

X
7

Ulusal, bölgesel ve küresel konular hakkında araştırmalara dayalı analizler geliştirir ve bu analizleri kamuya anlatabilir.

X
8

Yeni medya ve iletişim alanını destekleyen diğer disiplinlere ilişkin temel kuram, kavram ve fikirleri eleştirel bir yaklaşımla tartışır ve bunlardan yararlanır.

X
9

Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu bireysel ve toplumsal amaçlar doğrultusunda geliştirir ve kullanır.

X
10

Yeni medya ve iletişim alanında yaptığı çalışmalarda toplumsal, bilimsel ve profesyonel etik değerlere sahip olur.

X
11

Bir yabancı dili kullanarak yeni medya ve iletişim alanıyla ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1).

X
12

İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.

13

İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirebilir.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest