Dersin Adı | Türk Medya Tarihi |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
NMC 453 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 4 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Ders 19. yüzyıldan başlayarak Türkiye’de medyanın tarihindeki ana gelişmelere odaklanacaktır. Medya alanındaki gelişmeler tarihsel çerçeve içinde açıklanacak ve bu gelişmelerle sosyopolitik değişimler arasındaki karşılıklı etkileşim ele alınacaktır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Derste Türkiye’de medyanın tarihsel gelişimindeki ana hatlar anlatılacaktır. Medya alanındaki teknolojik gelişmelerin önemi vurgulanıp bu gelişmelerin kültür ve toplum üstündeki etkileri tartışılacaktır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | X | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin kapsamı hakkında bilgi verilecek, okuma listesi anlatılacak. | |
2 | Osmanlı İmparatorluğu’nda Basının Gelişimi | M. N. İnuğur (1982) Basın ve Yayın Tarihi. William J. Watson, ‘İbrāhīm Müteferriḳa and Turkish Incunabula’, Journal of the American Oriental Society, Vol. 88, No. 3 (Jul. - Sep., 1968), pp. 435-441. http://www.jstor.org/stable/596868 |
3 | Tek Parti Döneminde Basın | U. Kocabaşoğlu (2007), "Tek Parti Dönemi Matbuatı Üzerine Gözlemler". Topuz, Hıfzı (2003), 100 Soruda Türk Basın Tarihi. |
4 | İkinci Dünya Savaşı döneminde Basın | U. Kocabaşoğlu (2007), "Tek Parti Dönemi Matbuatı Üzerine Gözlemler". Topuz, Hıfzı (2003), 100 Soruda Türk Basın Tarihi. |
5 | Çok Partili Dönemde Basın | Topuz, Hıfzı (2003), 100 Soruda Türk Basın Tarihi. |
6 | Ara Sınav I | |
7 | Osmanlı'dan Cumhuriyete Degiciliğin Tarihsel Gelişimi | Varlık, B.Tanzimat ve Meşrutiyet Dergileri; Kocabaşoğlu, U. (1984), Cumhuriyet Dergiciliğine Bakış. Demir, Kenan. Osmanlı'da Dergiciliğin Doğuşu ve Gelişimi (1849-1923). |
8 | Osmanlı'da Fotoğrafın ve Ses Kaydının Gelişimi | Mehmet Burak ‘The Advent of the Electric Telegraph in the Ottoman Empire’ in Roderic H. Davidson, Essays in Ottoman and Turkish History 1774-1923, University of Texas Press, 2011, pp.133-165. Özendes, E. The Art of Photography in Ottomans; 1900'den 2000'e Yüzyıllık Ses Tarihimize Müzikle Yolculuk. |
9 | Türkiye’de Sinemanın Tarihsel Gelişimi | Dorsay, Atilla. Sinemamızda Çöküş ve Rönesans Yılları, Türk Sineması 1990-2004, 2004, pp.11-29. Scognamillo, Giovanni. Türk Sinema Tarihi, İstanbul: Kabalcı, 2003, pp.9-78 and 108-188 and 317-324 and 351-374 and 413-415 and 449-455. Abisel, Nilgün. Türk Sineması Üzerine Yazılar, Phoenix, 2005, pp.48-71. Onaran, Alim Şerif. Türk Sineması, Cilt I, Kitle Yayınları, 1999, pp.11-38. |
10 | Ara Sınav II | |
11 | Radyo Yayıncılığı | Tekinalp, Şermin. Camera Obscura’dan Synopticon’a Radyo ve Televizyon, Der Yayınları, 2003, pp.240-262; 266-284. Kocabaşoğlu,Uygur.Şirket Telsizinden Devlet Radyosuna; TRT Öncesi Dönemde Radyonun Türk Siyasal Hayatındaki Yeri, Ankara: SBF, 1980. Ö. Çankaya (2003), "Türkiye'de Radyoculuğun İlk Yılları". |
12 | TRT ve Televizyon Yayıncılığı | Cankaya, Özden. TRT; Bir Kitle İletişim Kurumunun Tarihi: 1927-2000, İstanbul: YKY, 2003. Medya politikaları: Türkiye'de televizyon yayıncılığının dinamikleri / derleyenler D. Beybin Kejanlıoğlu, Sevilay Çelenk, Gülseren Adaklı Raşit Kaya & Barış Çakmur (2010) Politics and the Mass Media in Turkey, Turkish Studies, 11:4, 521-537, DOI: 10.1080/14683849.2010.540112 |
13 | Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTUK) | www.rtuk.gov.tr |
14 | Türkiye'de Yerel ve Alternatif Medyanın Gelişimi | S. Alankuş (2003), "BİA ve BİA Eğitim Çalışmaları Üzerine"; R. Duran "Türkiye'de Yerel, Bağımsız Medya ve Yurttaş Gazeteciliği". |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Kocabaşoğlu, Uygur, "Tek Parti Dönemi Matbuatı Üzerine Gözlemler" içinde Mehmet Ö. Alkan, Tanıl Bora, Murat Koraltürk (derleyenler), Mete Tunçay’a Armağan, İletişim, 2007, ISBN 13. 978-975-05-04-81-5; Topuz, Hıfzı (2003), 100 Soruda Türk Basın Tarihi.ISBN 9789757551232; Scognamillo, Giovanni. Türk Sinema Tarihi, İstanbul, Kabalcı, 2003, s. 9-78; ISBN 108-188;317- 324;351-374;413-415; 449-455. |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 2 | 50 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 2 | 14 | |
Final Sınavı | 1 | 26 | |
Toplam | 116 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Yeni medya ve iletişim alanına temel oluşturan kuram, kavram ve fikirleri eleştirel bir yaklaşımla tartışır ve yorumlar. | |||||
2 | Yeni medya ve iletişim alanındaki yapılar, aktörler ve bu alanda rol oynayan diğer etkenler arasındaki ilişkileri eleştirel bir yaklaşımla tartışır. | X | ||||
3 | Yeni medya üretim süreçlerinde kullanılan teknik donanım ve yazılımlarla ilgili temel bilgilere ve kullanım becerilerine sahip olur. | |||||
4 | İçerik üretme, yayma ve sürdürme için gerekli verileri bilimsel yöntemlerle toplayabilir, irdeleyebilir ve kullanabilir. | |||||
5 | Yeni medya ve iletişim alanında edindiği kuramsal bilgileri uygulama alanında kullanır. | |||||
6 | Yeni medya ve iletişim alanında uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alabilir. | |||||
7 | Ulusal, bölgesel ve küresel konular hakkında araştırmalara dayalı analizler geliştirir ve bu analizleri kamuya anlatabilir. | |||||
8 | Yeni medya ve iletişim alanını destekleyen diğer disiplinlere ilişkin temel kuram, kavram ve fikirleri eleştirel bir yaklaşımla tartışır ve bunlardan yararlanır. | X | ||||
9 | Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu bireysel ve toplumsal amaçlar doğrultusunda geliştirir ve kullanır. | |||||
10 | Yeni medya ve iletişim alanında yaptığı çalışmalarda toplumsal, bilimsel ve profesyonel etik değerlere sahip olur. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak yeni medya ve iletişim alanıyla ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1). | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirebilir. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest