DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Türk Medya Tarihi
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
NMC 453
Güz/Bahar
3
0
3
4
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Ders 19. yüzyıldan başlayarak Türkiye’de medyanın tarihindeki ana gelişmelere odaklanacaktır. Medya alanındaki gelişmeler tarihsel çerçeve içinde açıklanacak ve bu gelişmelerle sosyopolitik değişimler arasındaki karşılıklı etkileşim ele alınacaktır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Medya tarihini okuyup incelerken temel kavramları kullanabilecektir;
  • Türkiye’de basın, yayın, yayım, sinema alanındaki temel gelişmeler hakkında bilgi edinebilecektir;.
  • Bu gelişmeleri sosyal yapıyla ilişkilendirebilecektir;
  • Medyanın kültürel ve politik önemi hakkındaki tartışmalar konusunda fikir sahibi olacaktır;
  • Medya alanındaki farklı teknolojik gelişmelerin kültür ve toplum üstündeki etkilerini karşılaştırabilecektir;
  • İletişim tarihi alanında araştırma yapabilecek ve bulgularını yazılı ve sözlü sunabilecektir.
Ders Tanımı Derste Türkiye’de medyanın tarihsel gelişimindeki ana hatlar anlatılacaktır. Medya alanındaki teknolojik gelişmelerin önemi vurgulanıp bu gelişmelerin kültür ve toplum üstündeki etkileri tartışılacaktır.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
X
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Dersin kapsamı hakkında bilgi verilecek, okuma listesi anlatılacak.
2 Osmanlı İmparatorluğu’nda Basının Gelişimi M. N. İnuğur (1982) Basın ve Yayın Tarihi. William J. Watson, ‘İbrāhīm Müteferriḳa and Turkish Incunabula’, Journal of the American Oriental Society, Vol. 88, No. 3 (Jul. - Sep., 1968), pp. 435-441. http://www.jstor.org/stable/596868
3 Tek Parti Döneminde Basın U. Kocabaşoğlu (2007), "Tek Parti Dönemi Matbuatı Üzerine Gözlemler". Topuz, Hıfzı (2003), 100 Soruda Türk Basın Tarihi.
4 İkinci Dünya Savaşı döneminde Basın U. Kocabaşoğlu (2007), "Tek Parti Dönemi Matbuatı Üzerine Gözlemler". Topuz, Hıfzı (2003), 100 Soruda Türk Basın Tarihi.
5 Çok Partili Dönemde Basın Topuz, Hıfzı (2003), 100 Soruda Türk Basın Tarihi.
6 Ara Sınav I
7 Osmanlı'dan Cumhuriyete Degiciliğin Tarihsel Gelişimi Varlık, B.Tanzimat ve Meşrutiyet Dergileri; Kocabaşoğlu, U. (1984), Cumhuriyet Dergiciliğine Bakış. Demir, Kenan. Osmanlı'da Dergiciliğin Doğuşu ve Gelişimi (1849-1923).
8 Osmanlı'da Fotoğrafın ve Ses Kaydının Gelişimi Mehmet Burak ‘The Advent of the Electric Telegraph in the Ottoman Empire’ in Roderic H. Davidson, Essays in Ottoman and Turkish History 1774-1923, University of Texas Press, 2011, pp.133-165. Özendes, E. The Art of Photography in Ottomans; 1900'den 2000'e Yüzyıllık Ses Tarihimize Müzikle Yolculuk.
9 Türkiye’de Sinemanın Tarihsel Gelişimi Dorsay, Atilla. Sinemamızda Çöküş ve Rönesans Yılları, Türk Sineması 1990-2004, 2004, pp.11-29. Scognamillo, Giovanni. Türk Sinema Tarihi, İstanbul: Kabalcı, 2003, pp.9-78 and 108-188 and 317-324 and 351-374 and 413-415 and 449-455. Abisel, Nilgün. Türk Sineması Üzerine Yazılar, Phoenix, 2005, pp.48-71. Onaran, Alim Şerif. Türk Sineması, Cilt I, Kitle Yayınları, 1999, pp.11-38.
10 Ara Sınav II
11 Radyo Yayıncılığı Tekinalp, Şermin. Camera Obscura’dan Synopticon’a Radyo ve Televizyon, Der Yayınları, 2003, pp.240-262; 266-284. Kocabaşoğlu,Uygur.Şirket Telsizinden Devlet Radyosuna; TRT Öncesi Dönemde Radyonun Türk Siyasal Hayatındaki Yeri, Ankara: SBF, 1980. Ö. Çankaya (2003), "Türkiye'de Radyoculuğun İlk Yılları".
12 TRT ve Televizyon Yayıncılığı Cankaya, Özden. TRT; Bir Kitle İletişim Kurumunun Tarihi: 1927-2000, İstanbul: YKY, 2003. Medya politikaları: Türkiye'de televizyon yayıncılığının dinamikleri / derleyenler D. Beybin Kejanlıoğlu, Sevilay Çelenk, Gülseren Adaklı Raşit Kaya & Barış Çakmur (2010) Politics and the Mass Media in Turkey, Turkish Studies, 11:4, 521-537, DOI: 10.1080/14683849.2010.540112
13 Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTUK) www.rtuk.gov.tr
14 Türkiye'de Yerel ve Alternatif Medyanın Gelişimi S. Alankuş (2003), "BİA ve BİA Eğitim Çalışmaları Üzerine"; R. Duran "Türkiye'de Yerel, Bağımsız Medya ve Yurttaş Gazeteciliği".
15 Dönemin gözden geçirilmesi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı

Kocabaşoğlu, Uygur, "Tek Parti Dönemi Matbuatı Üzerine Gözlemler" içinde Mehmet Ö. Alkan, Tanıl Bora, Murat Koraltürk (derleyenler), Mete Tunçay’a Armağan, İletişim, 2007, ISBN 13. 978-975-05-04-81-5; Topuz, Hıfzı (2003), 100 Soruda Türk Basın Tarihi.ISBN 9789757551232; Scognamillo, Giovanni. Türk Sinema Tarihi, İstanbul, Kabalcı, 2003, s. 9-78; ISBN 108-188;317- 324;351-374;413-415; 449-455.

Önerilen Okumalar/Materyaller

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
2
50
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
3
60
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
14
1
14
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
2
14
Final Sınavı
1
26
    Toplam
116

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Yeni medya ve iletişim alanına temel oluşturan kuram, kavram ve fikirleri eleştirel bir yaklaşımla tartışır ve yorumlar.

2

Yeni medya ve iletişim alanındaki yapılar, aktörler ve bu alanda rol oynayan diğer etkenler arasındaki ilişkileri eleştirel bir yaklaşımla tartışır.

X
3

Yeni medya üretim süreçlerinde kullanılan teknik donanım ve yazılımlarla ilgili temel bilgilere ve kullanım becerilerine sahip olur.

4

İçerik üretme, yayma ve sürdürme için gerekli verileri bilimsel yöntemlerle toplayabilir, irdeleyebilir ve kullanabilir.

5

Yeni medya ve iletişim alanında edindiği kuramsal bilgileri uygulama alanında kullanır.

6

Yeni medya ve iletişim alanında uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alabilir.

7

Ulusal, bölgesel ve küresel konular hakkında araştırmalara dayalı analizler geliştirir ve bu analizleri kamuya anlatabilir.

8

Yeni medya ve iletişim alanını destekleyen diğer disiplinlere ilişkin temel kuram, kavram ve fikirleri eleştirel bir yaklaşımla tartışır ve bunlardan yararlanır.

X
9

Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu bireysel ve toplumsal amaçlar doğrultusunda geliştirir ve kullanır.

10

Yeni medya ve iletişim alanında yaptığı çalışmalarda toplumsal, bilimsel ve profesyonel etik değerlere sahip olur.

11

Bir yabancı dili kullanarak yeni medya ve iletişim alanıyla ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1).

12

İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.

13

İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirebilir.

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest