Course Name | Social Psychology |
Code | Semester | Theory (hour/week) | Application/Lab (hour/week) | Local Credits | ECTS |
---|---|---|---|---|---|
MPAZ 114 | Fall/Spring | 3 | 0 | 3 | 5 |
Prerequisites | None | |||||
Course Language | Turkish | |||||
Course Type | Elective | |||||
Course Level | - | |||||
Mode of Delivery | - | |||||
Teaching Methods and Techniques of the Course | ||||||
Course Coordinator | ||||||
Course Lecturer(s) | ||||||
Assistant(s) | - |
Course Objectives | |
Learning Outcomes | The students who succeeded in this course;
|
Course Description | |
Related Sustainable Development Goals |
| Core Courses | |
Major Area Courses | ||
Supportive Courses | X | |
Media and Managment Skills Courses | ||
Transferable Skill Courses |
Week | Subjects | Required Materials |
1 | Introduction to the course | |
2 | History of social psychology | Kağıtçıbaşı, Ç., & Cemalcılar, Z. (2017). Sosyal psikoloji nedir? In Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş (pp. 21–37). İstanbul: Evrim Yayınevi. Aronson, E., Wilson, T. D., & Akert, R. M. (2012). Sosyal psikolojiye giriş. In Sosyal Psikoloji (pp. 27–68). İstanbul: Kaknüs Yayınları. |
3 | Research methods in social psychology | Kağıtçıbaşı, Ç., & Cemalcılar, Z. (2017). Sosyal psikoloji araştırmalarında yöntem ve örnekler. In Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş (pp. 39–65). İstanbul: Evrim Yayınevi. Aronson, E., Wilson, T. D., & Akert, R. M. (2012). Yöntem: Sosyal psikolojide araştırma yöntemleri. In Sosyal Psikoloji (pp. 69–120). İstanbul: Kaknüs Yayınları. |
4 | Social influence | Kağıtçıbaşı, Ç., & Cemalcılar, Z. (2017). Sosyal etki ve uyma. In Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş (pp. 67–100). İstanbul: Evrim Yayınevi. Aronson, E., Wilson, T. D., & Akert, R. M. (2012). Uyma: Davranışları etkileme. In Sosyal Psikoloji (pp. 417–494). İstanbul: Kaknüs Yayınları. |
5 | Social cognition and perception | Kağıtçıbaşı, Ç., & Cemalcılar, Z. (2017). Sosyal biliş. In Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş (pp. 101–128). İstanbul: Evrim Yayınevi. Aronson, E., Wilson, T. D., & Akert, R. M. (2012). Sosyal algı: Başka insanları nasıl algılıyoruz? In Sosyal Psikoloji (pp. 179–238). İstanbul: Kaknüs Yayınları. |
6 | Midterm exam | |
7 | Attitude | Kağıtçıbaşı, Ç., & Cemalcılar, Z. (2017). Tutum ve tutum değişimine kuramsal yaklaşımlar. In Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş (pp. 129–178). İstanbul: Evrim Yayınevi. Aronson, E., Wilson, T. D., & Akert, R. M. (2012). Tutumlar ve tutum değişimi: Düşünce ve duyguları etkilemek. In Sosyal Psikoloji (pp. 353–416). İstanbul: Kaknüs Yayınları. |
8 | Psychosocial development and the self | Kağıtçıbaşı, Ç., & Cemalcılar, Z. (2017). Sosyalleşme ve sosyal gelişim. In Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş (pp. 219–246). İstanbul: Evrim Yayınevi. Kağıtçıbaşı, Ç., & Cemalcılar, Z. (2017). Benlik. In Dünden Bugü-ne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş (pp. 247–270). İstanbul: Evrim Yayınevi. |
9 | Interpersonal attraction, romantic relationship and love | Aronson, E., Wilson, T. D., & Akert, R. M. (2012). Kişilerarası çekim: İlk izlenimlerden yakın ilişkilere. In Sosyal Psikoloji (pp. 557–620). İstanbul: Kaknüs Yayınları. Atak, H., & Taştan, N. (2012). Romantik ilişkiler ve aşk. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 4(4), 520–546. Sümer, N., & Güngör, D. (1999). Yetişkin bağlanma stilleri ölçeklerinin Türk örneklemi üzerinde psikometrik değerlendirmesi ve kültürlerarası bir kaşılaştırma. Türk Psikoloji Dergisi, 14, 71–106. |
10 | Aggression and prejudice | Aronson, E., Wilson, T. D., & Akert, R. M. (2012). Saldırganlık: Neden başkalarının canını yakarız? In Sosyal Psikoloji (pp. 673–742). İstanbul: Kaknüs Yayınları. Aronson, E., Wilson, T. D., & Akert, R. M. (2012). Önyargı: Nedenleri ve tedavi yöntemleri. In Sosyal Psikoloji (pp. 743–816). İstanbul: Kaknüs Yayınları. Madran, H. A. D. (1992). Buss–Perry saldırganlık ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi, 23, 1–6. |
11 | Gender psychology | Helgeson, V. S. (2012). The Psychology of Gender. New Jersey: Pearson. |
12 | Social psychology in social networking sites | Tosun, L. P. (2017). "Sanal" Ortamda "Gerçek" Kişiler: Sosyal Ağlar ve Sosyal Psikoloji. Ankara: Nobel. |
13 | Student presentations | |
14 | Student presentations | |
15 | Review of the course | |
16 | Final exam |
Course Notes/Textbooks | Kağıtçıbaşı, Ç., & Cemalcılar, Z. (2017). Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş. İstanbul: Evrim Yayınevi. Aronson, E., Wilson, T. D., & Akert, R. M. (2012). Sosyal Psikoloji. İstanbul: Kaknüs Yayınları. |
Suggested Readings/Materials | Atak, H., & Taştan, N. (2012). Romantik ilişkiler ve aşk. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 4(4), 520–546. Helgeson, V. S. (2012). The Psychology of Gender. New Jersey: Pearson. Madran, H. A. D. (1992). Buss–Perry saldırganlık ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi, 23, 1–6. Sümer, N., & Güngör, D. (1999). Yetişkin bağlanma stilleri ölçeklerinin Türk örneklemi üzerinde psikometrik değerlendirmesi ve kültürlerarası bir kaşılaştırma. Türk Psikoloji Dergisi, 14, 71–106. Tosun, L. P. (2017). "Sanal" Ortamda "Gerçek" Kişiler: Sosyal Ağlar ve Sosyal Psikoloji. Ankara: Nobel. |
Semester Activities | Number | Weigthing |
Participation | ||
Laboratory / Application | ||
Field Work | ||
Quizzes / Studio Critiques | ||
Portfolio | ||
Homework / Assignments | ||
Presentation / Jury | ||
Project | ||
Seminar / Workshop | ||
Oral Exam | ||
Midterm | 2 | 60 |
Final Exam | 1 | 40 |
Total |
Weighting of Semester Activities on the Final Grade | 2 | 60 |
Weighting of End-of-Semester Activities on the Final Grade | 1 | 40 |
Total |
Semester Activities | Number | Duration (Hours) | Workload |
---|---|---|---|
Course Hours (Including exam week: 16 x total hours) | 16 | 3 | 48 |
Laboratory / Application Hours (Including exam week: 16 x total hours) | 16 | ||
Study Hours Out of Class | 14 | 3 | 42 |
Field Work | |||
Quizzes / Studio Critiques | |||
Portfolio | |||
Homework / Assignments | |||
Presentation / Jury | |||
Project | |||
Seminar / Workshop | |||
Oral Exam | |||
Midterms | 2 | 15 | |
Final Exams | 1 | 15 | |
Total | 135 |
# | Program Competencies/Outcomes | * Contribution Level | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | To be able to know the marketing process and its environment by having the theoretical knowledge in marketing. | |||||
2 | To be able to carry out marketing activities within the framework of the relevant legislation provisions by recognizing the documents related to marketing. | |||||
3 | To be able to use the modern techniques, tools and information technologies required for marketing-related applications. | X | ||||
4 | To be aware of the sales organizations, sales management and sales techniques and manage the sales process and solve the possible problems that may arise. | |||||
5 | To be able to analyse the customer behaviour and use this information at the local and global scenarios. | |||||
6 | To be able to determine and effectively use the marketing related applications for modern techniques, tools and information technologies. | |||||
7 | To be able to communicate effectively in oral and written form. | X | ||||
8 | To be able to work effectively with multi-disciplinary teams, and apply them in the work environment. | |||||
9 | To have a wide acquaintance with the math skills and statistical knowledge required for the vocational area. | X | ||||
10 | To be able to follow the information in the field and communicate with colleagues by using English at the general level of European Language Portfolio A2. | |||||
11 | To be able to act as an example to the society by the needs of social life and with its attitudes and attitudes. | X | ||||
12 | To have the ability of occupational information synthesizing, analysing, interpreting, questioning, criticism, and to understand the professional legal regulations to adopt a lifelong learning approach accordingly. | X | ||||
13 | To be able to direct his/her education to a further level of education. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest