Dersin Adı | İnsan Hakları Hukuku |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
LAW 204 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 7 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Servis Dersi | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | İnsan Hakları Hukukunun, hukuk düzeni içindeki etkileri hakkında bilgi sahibi olmak ve bir uygulama disiplini olan insan hakları hukukunda, edinilecek bilgiyi kullanılabilir düzeye getirmek dersin amacıdır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | İnsan hakları hukukunun tarihsel gelişimi, temel klasik metinleri, uluslararası düzeydeki kaynakları, ulusal anlamda oluşturulmuş temel hakları koruma mekanizmaları ile uluslararası düzeyde çalışmalarda bulunan yargısal veya yargısal niteliği olmayan koruma mekanizmaları, işleyişleri bu dersin genel olarak içeriğini oluşturmaktadır. |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | İnsan Hakları Hukukuna Giriş: İnsan Haklarının ve Uluslararası İnsan Hakları Hukukunun Gelişimi, İnsan Hakları Hukukuna Giriş, Güncel Zorluklar | Bantekas & Oette, International Human Rights Law and Notions of Human Rights: Foundations, Achievements and Challenges, ss. 1-49. Karaman, General Principles of Human Rights, Section I in Human Rights Law, Seçkin Yayıncılık, 2014, ss. 36- 53. |
2 | İnsan Hakları Hukukunun Kaynakları | Columbia Law School, Human Rights Law Research Guide, https://guides.law.columbia.edu/ /c.php?g=1221801&p=8960716 Bantekas & Oette, International Human Rights Law: The Normative Framework, ss.50-102 Karaman, General Principles of Human Rights, Section I, p. 18- 35. |
3 | İnsan Haklarının Özellikleri; İnsan Haklarının Sınıflandırılması, Devletlerin Sorumlulukları ve Ödevleri | UN Human Rights Office of the High Commissioners, Human Rights Handbook for Parliamentarians N° 26, ss.31-38. Karaman, General Principles of Human Rights, Section I, ss. 53- 63; 64- 73. |
4 | Türkiye'de İnsan Hakları: Dünü, Bugünü ve Geleceği | Balcioglu, Ercan & Balcioglu, E. (2020). Human Rights in Turkey: Past, Present and Future. In “Human Rights in Turkey: Assaults on Human Dignity - Philosophy and Politics - Critical Explorations 15 (Paperback)” Hasan Aydin (editor), Winston Langley (editor) |
5 | Medeni ve Siyasi Haklar -I- | Bantekas & Oette, International Human Rights Law: The Normative Framework, ss. 350- 389 |
6 | Medeni ve Siyasi Haklar -II- | Bantekas & Oette, International Human Rights Law: The Normative Framework, ss. 389 - 410 |
7 | Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklar | Olivier De Schutter, Economic, Social and Cultural Rights as Human Rights : An Introduction , CRIDHO Working Paper 2013/2 Bantekas & Oette, International Human Rights Law: The Normative Framework, ss. 412-460 |
8 | Vize | |
9 | Bireysel Başvuru | Türkiye Cumhuriyeti Anayasası, https://global.tbmm.gov.tr/docs/constitution_en.pdf. ECtHR, Practical Guide on Admissibility Criteria, Council of Europe, ss. 7-19 Bantekas & Oette, International Human Rights Law: The Normative Framework, ss. 304-348 |
10 | BM İnsan Hakları Koruma Sistemi | Bantekas & Oette, International Human Rights Law: The Normative Framework, ss. 194-237 UN Treaties, https://treaties.un.org/ |
11 | İnsan Haklarının Bölgesel Korunması ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi | Bantekas & Oette, International Human Rights Law: The Normative Framework, ss. 239-301 ECtHR, https://www.echr.coe.int/Pages/home.aspx?p=home |
12 | Kadınların İnsan Hakları, Çocuk Hakları ve Savunmasız Grup ve Kişilerin İnsan Haklarının Tanınması ve Korunması | Bantekas & Oette, International Human Rights Law: The Normative Framework, ss. 508-526, 544-546, 577-590. |
13 | Silahlı Çatışmalarda İnsan Haklarının Uygulanması ve İnsancıl Hukukun Temelleri | ICRC, Basics of International Humanitarian Law, https://www.icrc.org/en/doc/assets/files/publications/icrc-002-0850.pdf Bantekas & Oette, International Human Rights Law: The Normative Framework, ss. 718-750 |
14 | Pratik Çalışma | |
15 | Pratik Çalışma & Dönemin Gözden Geçirilmesi | |
16 | Final |
Ders Kitabı | Ilias BANTEKAS & Lutz OETTE, International Human Rights Law and Practice, Third Edition, Cambridge Yayınları, 2020, ISBN: 978-1-108-71175-3 Paperback
Ebru KARAMAN, Human Rights Law, Seçkin Yayıncılık, 2014, ISBN: 9786051521664.
|
Önerilen Okumalar/Materyaller | Rhona K. M. Smith, International Human Rights Law, 10th ed., Oxford Yayınları , 2021, ISBN: 9780192845382
UN Human Rights Office of the High Commissioners, Human Rights Handbook for Parliamentarians N° 26
Olivier De Schutter, Economic, Social and Cultural Rights as Human Rights : An Introduction , CRIDHO Working Paper 2013/2
ECtHR, Practical Guide on Admissibility Criteria, Council of Europe.
ICRC, Basics of International Humanitarian Law, https://www.icrc.org/en/doc/assets/files/publications/icrc-002-0850.pdf
|
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 40 |
Final Sınavı | 1 | 60 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 60 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 1 | 62 | 62 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 40 | |
Final Sınavı | 1 | 60 | |
Toplam | 210 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Hukuk alanında terim, kavram ve ilkelere dair bilgiye sahiptir. | |||||
2 | Hukuksal sorunları analitik ve bütünsel bir bakış açısıyla çözer. | |||||
3 | Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |||||
4 | Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri ulusal uluslararası ve disiplinler arası boyutta izleyerek değerlendirir. | |||||
5 | Toplumsal, mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincindedir. | |||||
6 | Yaratıcı ve yenilikçi düşünerek, sorunların çözümü için sorumluluk alır. | |||||
7 | İnsan haklarına ve evrensel hukuk kurallarına saygı içinde, demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti ilkeleri ışığında hukuk kurallarını yorumlar ve uygular. | |||||
8 | Bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk almak, açık fikirli, eleştiriye açık, yapıcı ve özgüven sahibi olmak, etkin ve verimli çalışmak | |||||
9 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, güncel bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hakimdir. | |||||
10 | Hukuk konularında, ilgili kişi ve kurumları yazılı ve sözlü olarak bilgilendirir. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak hukuk alanı ile ilgili güncel bilgileri ve mahkeme kararlarını izler, meslektaşları ile iletişim kurar (“European Language Portfolio Global Scale” Level B1) | |||||
12 | Hukuk alanının gerektiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır (“European Computer Driving Licence, Advanced Level”) |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest